داستان موفقیت پیش‌فروش میز لپ‌تاپ نلدا وبلاگ راتا

داستان موفقیت پیش‌فروش میز لپ‌تاپ نلدا

۱۳۹۹-۷-۱۳

کمپین کراودفاندینگ میز لپ‌تاپ تاشو نلدا، یکی از کمپین‌های موفق راتاست. این کمپین پیش‌فروش در ابتدای تابستان ۹۹ و در دورۀ شیوع ویروس کرونا توانست با اعتماد ۱۰۱ نفر و جمع‌سپاری ۵۰ میلیون تومان به موفقیت برسد.

میز لپ‌تاپ تاشوی نلدا، یک میز چوبی است که می‌تواند در ۵ زاویۀ مختلف قرار بگیرد. این میز برای استفاده در فضاهای کار غیرمتعارف، مثل تخت خواب، کاناپه و نشیمنگاه‌های نرم تولید شده و در دورۀ کرونا و زمان دورکاری، یک ابزار ایده‌آل برای استفادۀ افراد محسوب می‌شود. فریلنسرهای زیادی پیش از رونمایی از این محصول، نیازشان را به آن در توییتر و اینستاگرام اعلام کرده بودند.

این میز که توسط تیم خلاق نلدا، طراحی شد برای ورود اولیه به بازار در راتا از کارش رونمایی کرد. افراد می‌توانستند ما با تخفیف ویژه و به قیمت ۴۹۵ هزار تومان این میز را پیش‌خرید کنند و ظرف دو ماه آن را تحویل بگیرند.

میز تولید شده توسط گروه نلدا، علاوه بر تکیه‌گاه لپ‌تاپ، می‌تواند به عنوان میز تحریر نیز مورد استفاده قرار گیرد. از چوب چندلایی (plywood) درجه یک روس ساخته شده و  وزن سبک و استحکام بالایی دارد. وزن این میز بدون تجهیزات اضافه‌اش فقط ۳ کیلوگرم است. پایه‌های میز جمع می‌شود و قابلیت تا شدن دارد، برای سهولت در جابجایی و اشغال فضای کمتر.

صفحۀ محل قرارگیری ماوس را در میز لپ‌تاپ نلدا هم در سمت چپ و هم راستِ میز می‌شود نصب کرد، مناسب برای افراد راست دست و چپ دست. قرارگیری یک جعبۀ ویژه در کنارۀ میز برای تلفن همراه، لوازم تحریر و... نیز از مزایای دیگر این میز است. جزئیات فنی بیشتر این میز را می‌توانید در صفحۀ کمپین آن در راتا، و همینطور در صفحۀ اینستاگرام و توییتر نلدا ببینید.

نلدا در معرفی کوتاهش خودش، برای حامیانش نوشت: «ما در "نلدا" تلاش می‌کنیم که زندگی رو راحت‌تر کنیم. این میز لپ‌تاپ نتیجۀ فکر، ایده و برنامه‌ریزی حرفه‌ای تیمی خلاقه که وارد بازار ایران می‌شه. تصمیم گرفتیم با کمک "راتا" خرید از نلدا رو برای اولین مشتریامون شیرین‌تر کنیم. و تعداد محدودی از این محصول رو با یه تخفیف ویژه به شما عزیزان عرضه کنیم. هدف نلدا راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کردن زندگی حرفه‌ای و شخصی شماست. "همیشه یه راهی هست."»

این کمپین که در حدود یک ماه در راتا فعال بود، در شبکه‌های اجتماعی نیز با استقبال زیادی مواجه شد. اولین پست رونمائی از محصول نلدا در توییتر ۱۲۹ بار بازنشر شد. این پست که چند روز قبل از شروع کمپین در صفحۀ توییتر آن‌ها منتشر شد، صدها نفر به دنبال‌کنندگان این صفحه اضافه کرد و ساعت‌های اولیۀ شروع کمپین، بیش از ده نفر این محصول ۴۹۵ هزار تومانی را در راتا پیش‌خرید کردند! با وجود این که روز شروع این کمپین، همزمان با روز شروع و داغ شدن هشتگ «اعدام نکنید» در توییتر و اینستاگرام بود و تجربۀ کمپین‌های قبلی نشان می‌داد که در چنین شرایطی، شانس دیده شدن کمپین در روز اول به شدت پائین می‌آید.

حرف گوش‌نکن‌ترین!

در کمپین پیش‌فروش میزلپ‌تاپ نلدا، صاحبان کمپین به بیشتر توصیه‌های مدیران پلتفرم عمل نکردند! کمپینی که نهایتاً توانست روی خلاقیت صاحبان کمپینش به موفقیت برسد. تمام توصیه‌های مدیران راتا به صاحبان کمپین بر اساس تجربۀ موفقیت کمپین‌های قبلی بود و آن‌ها می‌خواستند یک راه کاملاً تازه را امتحان کنند و موفق هم شدند.

برای مثال ما در راتا به آن‌ها پیشنهاد کردیم برای موفقیت کمپین، صفحۀ اینستاگرامشان را جدی‌تر بگیرند و آن‌ها در عوض توییتر را به عنوان پلفترم اصلی فعالیتشان انتخاب کردند. پیشنهاد دیگر ما این بود که در موج اول تبلیغات آن‌ها خودشان جلوی دوربین قرار بگیرند و از پروژۀشان بگویند، اما آن‌ها  هیچ تصویری از خودشان منتشر نکردند و تنها محصولی که به عنوان ماکت کار تولید شده بود را به نمایش گذاشتند. 

یا بهشان گفته شد بسته‌های متنوعی برای افرادی با سطح درآمدی مختلف تعریف کنند و قیمت بستۀ اولشان را کمتر تعیین کنند، تا نظر همراهان بیشتری را به خود جلب کنند و آن‌ها این کار را هم نکردند و تنها یک بسته برای پیش‌فروش محصولشان تعریف کردند به ارزش ۴۹۵ هزار تومان! 

این کمپین یک نمونۀ موفق از خلاقیت خود صاحبان کمپین است. دو نفری که قریبا هیچ‌کدام از حرف‌های ما گوش نکردند و علاوه بر موفقیت کمپین در روزهای پرفشار، مخاطبان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به صف دنبال‌کنندگانشان افزودند. هزار دنبال‌کنندۀ فعلی آن‌ها در توییتر و اینستاگرام که فقط صد نفرشان در کمپین پیش‌خرید این محصول شرکت کردند، با تولید عمدۀ این محصول و بعد از شنیدن نظرات پیش‌خریدکنندگان، احتمالا به صف مشتریان آن‌ها اضافه شوند.

صاحبان این کمپین مثل بیشتر کمپینرهای راتا، تجربۀ اولشان در تعریف کمپین کراودفاندینگ هم بود و در زمینۀ طراحی محصولشان نیز افراد سرشناسی نبودند. پشت کار بالا و خلاقیت فردی، عامل اصلی موفقیت کمپین پیش‌فروش میز لپ‌تاپ تاشوی نلدا بود.

پایان خوش

حدوداً یک ماه بعد از پایان زمان کمپین و با موفقیت آن، صاحبان این کمپین میزهای لپ‌تاپ پیش‌فروش شده را برای حامیانشان در راتا ارسال کردند. زمانی که از ابتدا نیز در دورۀ کمپین، به عنوان تاریخ تقریبی ارسال بسته‌ها گفته شده بود. پیش از به پایان رسیدن تابستانی که کمپین در ابتدای آن آغاز شد، حامیان میزشان را درون کیف‌های سیاه‌رنگ ویژه‌ای دریافت کردند. حامیان این کمپین، حالا تجربۀ کاربری‌شان را از این محصول در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

 

مطالب مشابه