داستان موفقیت کمپین کودکان مهر وبلاگ راتا

داستان موفقیت کمپین کودکان مهر

«کودکان مهر»، نام کمپینی است که اواخر شهریور ماه سال 99، در راتا فعالیتش را آغاز کرد. زینب نبوی، صاحب این کمپین و موسس جمعیت مردم نهاد «آیندۀ روشن کودکان روستا» که چند سال گذشته با همت شخصی لوازم‌التحریر مورد نیاز کودکان روستایی مناطق دوردست را تامین و توزیع کرده بود، امسال خواست راه تازه‌ای را امتحان کند. هدف کمپین او، جمع‌سپاری مبلغ مورد نیاز برای خرید 1500 بستۀ لوازم‌التحریر بود. هدفی که نهایتا محقق شد و او با همراهی 38 حامی، 800 بستۀ لوازم‌التحریر در منطقۀ مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد، بین دانش‌آموزان توزیع کرد.

گام‌های کوچک، امیدهای بزرگ

«آن‌ها اهل یادگیری‌اند. ما باشیم یا نه، آن‌ها مدام تلاششان را می‌کنند. در این ۴ سالی که به روستاهای دور، رفت‌وآمد می‌کنیم، شوق یادگیری را در نگاه کودکان روستا دیده‌ایم. ما تنها می‌خواهیم همراهشان باشیم تا مسیر یادگیری برای آن‌ها ساده‌تر باشد. محدودیت‌هایی که کودکان این روستاها سد راه یادگیری‌شان است، شاید برای بیشتر کودکان اطراف ما یک موضوع ساده به نظر برسد. ما قصد داریم با همراهی شما، لوازم‌التحریر مورد نیاز کودکان روستاهای دوردست را تأمین کنیم. این اتفاق شاید یک گام کوچک برای دسترسی عادلانه به امکانات آموزشی باشد، اما می‌دانیم همین گام کوچک هم امید را دوباره در دل این کودکان زنده می‌کند.»

این اولین گامی است که زینب نبوی، برای تامین هزینه‌های خرید لوازم‌التحریر مناطق روستایی برداشت. او با انتشار ویدئویی از سابقۀ چهار سال حضورش در مناطق روستایی گفت و گفت که شاهد محرومیت‌هایی است که سد راه یادگیری کودکان دور از مرکز شده.

او اولین نفری بود که آستینش را بالا زد و دیگران را با خود در این مسیر همراه کرد. او که خودش تجربه کرده بود 9 ساعت باید پشت وانت از مسیرهای پر پیچ‌وخم و جاده‌های خاکی عبور کنی تا به اولین مدرسۀ آنجا برسی. او که می‌دانست کودکان روستایی همین میزان که دورند، همین میزان هم دیده نمی‌شوند. دردشان، درد ما نیست انگاری. 
زینب، صاحب این کمپین امسال علاوه بر تغییری که در شیوۀ جمع‌آوری کمک‌های مردمی داده، با تاسیس رسمی جمعیت «آیندۀ روشن کودکان روستا»، تلاش می‌کند تا حضور پیوسته‌تری در مناطق روستایی داشته باشد. تشکل مردم‌نهادی که اعتبارش را از سال‌ها فعالیت داوطلبانه و البته مجوز وزارت ورزش‌وجوانان کسب کرده.

زینب در داستان کمپینش نوشته: «هربار که وارد روستا می‌شویم جوری پذیرای ما می‌شوند و چشم به راهمانند، که شرمنده می‌شویم از بودنمان. که چرا نمی‌توانیم همیشه کنارشان باشیم. که چرا دردشان، درد ما نیست؟ که چرا حداقل‌هایی که حق حیات همۀ ماست، انقدر در دسترسشان نبوده که فراموشش کرده‌اند. آموزش عمومی و حداقل تجهیزات و لوازم‌التحریر مورد نیازش هم برای آن‌ها چیزی دور از دسترس است. چیزی که باید برایش بجنگند تا به همان حداقل‌ها برسند.»

او امسال تلاشش را کرد تا علاوه بر منابعی که شخصا می‌توانست برای خرید لوازم‌التحریر از اطرافیانش جمع کند، افراد بیشتری را در این اقدام نیکوکارانه همراه کند. دعوتی که با لبیک 38 نفر در پلتفرم راتا همراه شد و در مجموع توانست 17،555،000 تومان جمع‌سپاری کند.

زینب نبوی با این کمپین تامین مالی جمعی و منابعی که شخصا از اطرافیان جمع‌سپاری کرده بود، توانست 800 بستۀ لوازم‌التحریر به ارزش 40 هزار تومان برای کودکان محصل منطقۀ مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد تامین کند. محتویات هر بسته شامل سه دفتر سیمی ۱۰۰ برگ، یک دفتر نقاشی، یک جعبۀ مدادرنگی، سه مداد مشکی، دو مداد قرمز، دو خودکار آبی، یک خودکار قرمز، دو پاک‌کن، دو تراش و یک خط‌کش بود.

آینده، برای کودکان روستا روشن می‌شود؟

«جمعیت آیندۀ روشن کودکان روستا» جمع کوچکی است با هدف رفاه کودکان روستایی. آن‌ها معتقدند که اگر بخواهد شرایط زندگی مردمِ دور از مرکز به سمت بهتر شدن تغییری پیدا کند، باید از همین حالا روی کودکانی سرمایه‌گذاری کرد که آینده‌سازان محیطشانند. در این سال‌ها راه ارتباطی آن‌ها از طریق مدرسه و معلم‌های دلسوز منطقه بوده. این افراد، آن‌ها را هدایت کرده‌اند به مسیری که اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

جمعیت مردم‌نهاد آیندۀ روشن کودکان روستا که با نام جمعیت روشن شناخته می‌شه، به طور رسمی در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد. سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرتجاری که با اهداف کاملا انسان‌دوستانۀ خود و بدون در نظر گرفن جایگاه قومی، مذهبی، نژادی و جنسیتی افراد، خدمات رایگان خود را به کودکان روستایی ارائه می‌دهد. از سال ۹۵ تا پیش از تاسیس رسمی این مجموعه، تمامی فعالیت‌های این گروه به صورت شخصی و داوطلبانۀ انجام‌ می‌شد.

 
یکی از فعالیت‌های اصلی موسس این گروه تا به امروز، توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر در مهرماه برای کودکان بوده. کاری که شاید برای سختی‌های آن‌ها کوچک به نظر برسد، اما آن‌ها را به تحصیل تشویق می‌کند. پیش از این، ۶۵۰ بسته در سال ۹۶، ۱۵۰۰ بسته در سال ۹۷ و ۳۶۰۰ بسته در سال ۹۸ در چند روستای دور از مرکز توزیع شد.
امسال با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان، تأمین ۶۰۰۰ بستۀ آموزشی در دستور کار این گروه قرار گرفت. هزینۀ لازم برای خرید ۱۵۰۰ بسته از آن‌ها که از بین اطرافیان صاحب کمپین تامین نشده بود، به کمک راه‌اندازی کمپین کراودفاندینگ تامین شد. افراد با خرید بسته‌های 70 هزار تومانی تا 2 میلیون و 800 هزار تومانی می‌توانستد در این کار نیکوکارانه شریک شوند. بسته‌هایی که می‌توانست لوازم التحریر یک کودک تا یک مدرسه را تامین کند.

با پایان زمان کمپین، منابع جمع‌سپاری شده در اختیار صاحبان کمپین قرار گرفت و ظرف کمتر از دو هفته، بسته‌ها خریداری شده به دست کودکان روستایی رسید.

 

آخرین کمپین
تامین جهیزیه
تامین جهیزیه

23 روز باقی مانده

0حامی

0 تومان از 25,000,000 تومان

حمایت سریع
اطلاعات بیشتر