کمپین کراودفاندینگ خرید لپتاپ، یکی از کمپینهای جمعسپاری موفق سایت راتا است. اویس رستمی این کمپین را در تابستان 98 در بستر تامین مالی جمعی راتا تعریف کرد. کمپینی که هدفش جمعسپاری چهل میلیون تومان برای خرید یک لپتاپ تازه برای اویس بود.
او که برنامهنویس است و لپتاپ قبلیاش در اثر سانحهای سوخته، نیازمند خرید لپتاپ جدیدی است که پاسخگوی نیازهای او برای ادامۀ کارش باشد. حامیان کمپین کراودفاندینگ او ما به ازای حمایتشان از کمپین پاداشهای متنوعی دریافت کردند؛ از معافیتشان برای پرداخت هدیۀ تولد او، تا طراحی سایت شخصی و سایت شرکتی و دریافت خدمات آموزشی سئو.
اویس رستمی در ابتدای مسیر کمپینش، از خودش گفته و موضوع کمپینش را برای حامیان احتمالی تعریف کرده. او در توضیحات خلاصۀ کمپینش نوشته: «سلام رفقا، من برنامهنویسم و دوست دارم هر روز بیشتر از دیروز پیشرفت کنم. این روزها با یک مشکل بزرگ روبهرو شدم و اون خراب شدن لپتاپمه. تو این شرایط اقتصادی و با توجه به کاری که دارم میکنم، هر روز بیشتر از دیروز به لپتاپ نیاز دارم. حالا از روش کراودفاندینگ میخوام استفاده کنم برای جمع کردن کمکهای شما و در قبالش میخوام بهتون خدماتی بدم که شاید نیازتون باشه. امیدوارم با کمک شما بتونم مسیری رو که میخوام طی کنم.»
او در توضیحات تکمیلی کمپین و در ادامۀ معرفی خودش، با تاکید بر رزومۀ مرتبط به این کمپین، حامیان احتمالی را با خودش بیشتر آشنا کرده. «من اویس هستم. یه برنامهنویس که از 13 سالگی دارم برنامهنویسی میکنم و تمام رویا و آرزوی زندگیم هر روز پیشرفت کردن تو این راه بوده و هست. من تا حالا کارهای زیادی تو زندگیم کردم، از تدریس توی مدرسه تا تاسیس شرکت. در حال حاضر دو تا سایت برای خودم دارم. سایت طومار و سایت لیمویی که هر دو بر اساس Web Scrapping دیتاشون جمعآوری شده.
تخصص اصلی من برنامه نویسی وبه. کلی سایت طراحی کردم و کلی سیستمهای مختلف نوشتم. Scrapping کاریه که همیشه دوست داشتم انجام بدم. اگه سوالتون اینه که اینی که میگم یعنی چی؟! جوابش ساده است: گردآوری اطلاعات از سرتاسر اینترنت.
موضوع دیگهای که روش متمرکز بودم این سالها: SEO ( Search Engine Optimize) بوده. من الان سایتهایی دارم که تا بیش از 1 میلیون بازدید در ماه دارن.»
اویس نهایتا برای معرفی بیشترِ خودش، افراد را به صفحۀ لینکدینش ارجاع داده. هرچند که به نظر همین توضیحات برای مخاطبان کمپین کافی به نظر رسیده.
مبلغ هدف کمپین خرید لپتاپ اویس در راتا، 40 میلیون تومان تعریف شد. 30 میلیون تومان از مبلغ این کمپین، به شکل همه یا هیچ و ده میلیون به شکل شناور تعیین شده بود. در این حالت اگر کمپین نتواند به 30 میلیون تومانِ مدنظر صاحب کمپین برسد، کمپین شکستخورده تلقی میشود؛ چرا که با مقدار کمتری از این پول، اویس نمیتواند لپتاپ مدنظرش را تهیه کند و بستههای پاداشی که قولش را داده، به حامیان ارائه دهد. وقتی کمپینی شکست بخورد، پول حامیان به حسابشان بازمیگردد. اویس در توضیحات مرتبط با مبلغ هدف کمپین خود نوشت: «من برای خرید فقط لپتاپ 30 میلیون تومن پول لازم دارم. اما اگه بخوام تمام تجهیزات جانبیای رو که برای کارم نیاز دارم بگیرم، باید حدود 40 میلیون تومن جمع کنم.»
این کمپین نهایتا توانست با جذب بیش از سی میلیون تومان و با همراهی 138 حامی، به موفقیت برسد. بازۀ زمانی کمپین اویس، کمتر از یک ماه بود و صفحۀ شخصی او در توییتر و اینستاگرام، تریبون اصلی تبلیغات آن. این کمپین به واسطۀ خاص بودنش، در توییتر موجی از واکنشها را به همراه داشت. نیما نورمحمدی مدیر توسعۀ کسبوکار پونیشا و مُحی سنیسه از مدیران پلتفرم دونیت از ایده حمایت کردند. افرادی هم بودند که برایشان تعریف چنین کمپینی جای سوال داشت. پرسش اصلی آنها این بود که آیا میشود نام چنین کمپینی را کراودفاندینگ پاداشمحور گذاشت؟ که پاسخ آن برای عموم افرادی که تا امروز کمپین تامین مالی جمعی راه اندازی کردهاند روشن بوده: بله!
مهمترین دلیلش این است که اویس رستمی در قبال پولی که دریافت میکند، خدماتی را به حامیانش پیشفروش میکند. خدماتی که افراد در زمانی جز این، باید هزینۀ به مراتب بیشتری را برای آن بپردازند.
بستههای پاداش کمپین کراودفاندینگ خرید لپتاپ
طراحی بستههای پاداش، در کمپینهای جمعسپاری پاداش محور اهمیت ویژهای دارد. بستهها باید تا جای ممکن متنوع باشند و گروههای مختلفی از حامیان را در بر بگیرد. افرادی با تواناییهای مالی مختلف و نیازهای گوناگون. در کمپین خرید لپتاپ اویس رستمی، بستههایی از 30 هزار تومانی تا 3 میلیون تومانی در نظر گرفته شده.
اولین بستۀ پیشنهادی اویس رستمی به حامیانش، «هدیۀ تولد» است. این بستۀ 30 هزار تومانی به دوستان اویس پیشنهاد شده که قرار است در ماه آینده به فکر تهیۀ هدیۀ تولد او باشند و این بسته، کارشان را راحت میکند. بستۀ دوم، «یک ترابایت فیلم و سریال» است که در توضیحش نوشته شده: «فیلم و سریالها شامل: 250 فیلم برتر IMDB + سریالهای برتر (به صورت کامل) + برترین فیلمهای سالهای مختلف + زیرنویس فارسی» این بسته 50 هزار تومان قیمتگذاری شده.
بستۀ پاداش سوم پیشنهادی اویس رستمی، «اکانت سایت لیمویی» است. این بستۀ 100 هزار تومانی در خود سایت لیمویی 500 هزار تومان قیمت دارد و به افراد امکان دانلود 500 فایل را از این سایت میدهد. لیمویی، یکی از سایتهایی است که اویس رستمی طراحی کرده و مالکش است.
بستۀ پاداش چهارم این کمپین، «گردآوری دیتا از یک سایت» بود که ارزش 150 هزار تومانی داشت. بستۀ پنجم هم «طراحی سایت شخصی»، تنها با 300 هزار تومان بود. اویس رستمی در توضیح این بسته نوشته: «امکان ثبت کامل رزومه، امکان ثبت کامل نمونه کارها، امکان ثبت روزنوشتهها، امکان سیستم تماس با ما، امکان چت شخصی، دامنۀ داتآیآر و یک سال هاست.»
«آموزش آنلاین سئو» بستۀ پیشنهادی محبوب کمپین اویس است. بستهای 500 هزار تومانی که خریداران بسته، از دورۀ کامل آموزش آنلاین سئو شامل مباحث: پارامترهای سئو، روشهای لینکسازی و طراحی Schema بهرهمند میشوند.
گرانترین بستۀ پیشنهادی کمپین کراودفاندینگ اویس رستمی هم، بستۀ «طراحی سایت شرکتی» است. این بستۀ 3 میلیون تومانی به خریداران این امکان را میدهد تا بتوانند سایتی با صفحات: معرفی محصولات، معرفی خدمات، تماس با ما، دربارۀ ما، اخبار، مقالات، معرفی همکاران و ... داشته باشند.
اویس رستمی، تا سه ماه بعد از پایان مدت کمپین، تمام بستههای پاداش پیشفروش شده را با لپتاپ تازهاش آماده کرد و تحویل حامیانش داد.