روایت موفقیت و شکست کمپین‌های کراودفاندینگ وبلاگ راتا

روایت موفقیت و شکست کمپین‌های کراودفاندینگ

۱۳۹۹-۴-۱۵

کمپین‌های کراودفاندینگ پیشین، بهترین راهنمای ما هستند برای رسیدن به یک کمپین موفق. چه کمپین‌هایی که توانستند موفق شوند و چه کمپین‌هایی که شکست خورده‌اند، برای صاحبان ایده‌ای که دنبال راه‌اندازی یک کمپین جمع‌سپاری موفقند، آموزه‌هایی دارند.

ما در اینجا سعی می‌کنیم تجربۀ کمپین‌های کروادفاندینگ قبلی را با شما شریک شویم. این که چگونه کمپینشان را شروع کردند؟ چگونه مبلغ هدفشان را تعیین کردند؟ در چه بازۀ زمانی‌ای کمپینشان را پیش بردند؟ تبلیغاتش را در شبکه‌های اجتماعی چگونه جلو بردند؟ و پاسخ سوال‌هایی از این دست که به شما برای طراحی کمپینتان کمک خواهد کرد.

کمپین موفق چراغ: چراغ اول کراودفاندینگ، چگونه روشن شد؟

جایزۀ چراغ، اولین کمپین تامین مالی جمعی موفق راتا بود. این کمپین در سال 97 با همراهی بیش از 100 نفر همراه شد. جایزۀ چراغ که تا امروز چهار دورۀ آن برگزار شده، به مروجان علم اختصاص دارد. بانیان آن سیاوش صفاریان‌پور و پژمان نوروزی هستند. آن‌ها در سومین دورۀ این جشنواره، جمع‌سپاری را به عنوان شیوۀ تامین هزینه‌هایش انتخاب کردند.

این کمپین با چند ویدئو در صفحۀ اینستاگرامی بانیان آن شروع به کار کرد و با دعوت از افراد برای پیوستن به کمپین کراودفاندینگ جایزۀ چراغ، توانست در مدت زمان کمی، بیش از 15 میلیون تومان جمع‌سپاری کند. مراسم اختتامیۀ این جایزه در آخرین روز پائیز، مصادف با شب یلدای سال 97 برگزار و از مروجان علم قدردانی شد. داستان موفقیت کامل کمپین جایزۀ چراغ را در راتا بخوانید.

کمپین موفق حوالی ترمینال: اولین مجله‌ای که با جمع‌سپاری آغاز شد.

حوالی مجله‌ای است دربارۀ محیط شهری و فضای اطراف. تا امروز پنج شماره منتشر کرده و یک ویژه‌نامه. این مجله نیمی از شماره‌هایش را با جمع‌سپاری پیش برده، از جمله کمپین شمارۀ اولش را.
حوالی ترمینال در حالی با جمع‌سپاری کارش را آغاز کرد که تا پیش از آن هیچ‌کدام از مجله‌های کاغذی ایران از جمع‌سپاری استفاده نکرده‌اند. این مجله با پیش‌فروش شمارۀ یک مجله و صفحات آگهی‌اش، توانست بیش از مبلغ هدف تعیین شدۀ خود منابع مالی جذب کند.

این کمپین در طول دوازده روز، با همراهی 135 نفر توانست به مبلغ 13 میلیون تومان برسد؛ سه میلیون بیش از مبلغ هدف اولیه. داستان موفقیت کامل کمپین حوالی ترمینال را در راتا بخوانید.

کمپین موفق حوالی قبرستان، در ادامۀ حوالی ترمینال

کمپین دوم مجلۀ حوالی، مربوط بود به شمارۀ دوم این مجله. کمپین کراودفاندینگ حوالی قبرستان بلافاصله بعد از کمپین موفق حوالی ترمینال آغاز به کار کرد. این کمپین بر خلاف کمپین قبلی، مدت زمان بیشتری برای موفقیتش صبر کرد.
کمپین دوم مجلۀ حوالی در نهایت توانست با حمایت 180 نفر بالغ بر 15 میلیون تومان نقدینگی جذب خود کند. این کمپین نیز بر اساس مدل پاداش‌محور پیش می‌رفت و افراد مابه‌ازای حمایتشان، مجله را دریافت می‌کردند و بعضا صفحات آگهی. داستان موفقیت کامل کمپین تامین مالی جمعی حوالی قبرستان را در راتا بخوانید.

کمپین موفق ستاک، همراه با کودکان سیل‌زده

ستاک، یک سازمان مردم نهاد است که بر روی آسیب‌های حوزۀ کودکان تمرکز دارد. موسسۀ توانمندسازی کودکان «ستاک» یک سازمان غیردولتی مردم‌نهاد است که در موضوع آسیب‌های اجتماعی و با همراهی بیش از ۱۷۰ نفر از داوطلبان جوان، در زمینه ارائه خدمات به کودکان بی‌سرپرست، بد‌سرپرست، کودکان کار و کودکان نیازمندِ حمایت، فعالیت می‌کند. این سازمان برنامه‌هایی برای توانمندسازی اجتماعی، شغلی، آموزش و سلامت فرزندان تحت پوشش طراحی و اجرا کرده است.

ستاک در کمپین کراودفاندینگی که برای همراهی با کودکان سیل‎زده طراحی کرد توانست بیش از 15 میلیون تومان حمایت جلب خود کند. این کمپین که با همراهی 65 نفر به اتمام رسید، هدفش خرید شیر خشک، پوشک و اسباب بازی برای کودکان سیل ابتدای سال 98 بود.

صاحبان این کمپین، در توضیحاتش نوشتند: «در بحران ها "کودکان" نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر در معرض آسیبند. معمولا گروه‌های امدادرسان نیازهای آنان را در اولویت قرار نمی‌دهند. نادیده گرفتن نیازهای اولیۀ کودکان از جمله غذا و بهداشت، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای آیندۀ این کودکان در پی دارد. موسسۀ توانمندسازی کودکان "ستاک" یک سازمان غیردولتی مردم نهاد است. از جمله برنامه های این گروه "ارتقاء بهداشت و سلامت کودکان" است. ما در ستاک با همراهی شما قصد داریم با تامین شیر خشک، پوشک و دارو برای کودکان، به کمک خانواده‌های سیل‌زده برویم.»

کمپین شکست‌خوردۀ معیار گردشگری دسترس‌پذیر

کمپین کراودفاندینگ گردشگری دسترس‌پذیر، توسط مریم موسوی و شمیم عطائی انتهای تابستان 98 در راتا تعریف شد. هدف این کمپین جمع‌آوری 10 میلیون تومان برای راه‌اندازی یک وبسایت برای آگاهی‌بخشی دربارۀ گردشگری دسترس‌پذیر بود. آن‌ها در توضیح کمپینشان نوشتند: «یک سوم جهان را افراد با نیاز ویژه مثل معلولیت، پیری، بارداری و... به همراه اطرافیانشان شکل می‌دهند. اما خدمات گردشگری برای آن‌ها، به میزانی که صنعت گردشگری گسترش پیدا کرده، مناسب‎سازی نشده. می‎خواهیم با طراحی وبسایت "معیار گردشگری دسترس‌پذیر"، مرجعی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه باشیم، تا به افراد با نیاز ویژه راه‌کارهایی را برای سفرکردن معرفی کنیم، چگونگی دسترس‌پذیرشدن را به کسب‌وکارها نشان دهیم و در نهایت توجه مسئولان را جلب کنیم. برای خرید هاست، گرافیک، تولید محتوا و ...، همراهمان باشید.»

این کمپین مدتی متوقف ماند و آبان‌ماه از نو فعالیتش را آغاز کرد. اما همزمان با آغاز مجدد کمپین، اینترنت سراسری قطع شد و صاحبان این کمپین نتوانستند تبلیغات مجدد کمپین را پیش ببرند. از طرفی به خاطر شرایط عمومی بعد از آبان، حوزۀ گردشگری اقبال عمومی کمتری  داشت و این پروژه متوقف ماند.

در نهایت کمپین معیار گردشگری دسترس‌پذیر، در بازۀ فعالیتش در راتا نتوانست سرمایۀ مدنظرش را تامین کند. در مجموع این کمپین بیش از 4 میلیون سرمایه را از 50 نفر جذب کرد، اما این مبلغ برای کاری که می‌خواست انجام دهد ناکافی بود. با پایان مدت زمانی کمپین و نرسیدن به مبلغ هدف، مبالغ پرداختی به حساب حامیان آن بازگشت.

کمپین موفق خرید لپ‌تاپ

یکی از کمپین‌های متفاوت کراودفاندینگ تعریف شده در راتا، کمپین اویس رستمی است. این کمپین که به قصد خرید لپ‌تاپ در راتا تعریف شد توانست در بازۀ زمانی کمتر از یک ماه به مبلغ مدنظرش برسد. اویس رستمی برنامه‌نویسی است که لپ‌تاپش را از دست داده و برای خرید لپ‌تاپ نو، خدماتی را پیش‌فروش می‌کند.
او به حامیانش پیشنهاد می‌دهد تا به ازای همراهی با کمپینش، خدماتی را ارزان‌تر از دیگران برایشان انجام دهد. از دورۀ آموزش سئو تا طراحی سایت شخصی و سایت شرکتی. او نهایتا توانست با همراهی 138 نفر، بیش از 30 میلیون سرمایه جذب کمپین خود کند. داستان کامل کمپین خرید لپ‌تاپ را در راتا بخوانید.

کمپین موفق مجلۀ دانشجویی زنبق

مجلۀ دانشجویی زنبق، چند سال است که در دانشگاه تهران منتشر می‌شود. این مجله که در حوزۀ زنان فعالیت می‌کند، تا به حال 13 شماره منتشر کرده است. مدیر مسئول این مجله برای تامین هزینه‌های شمارۀ سیزدهم مجله به سراغ پیش‌فروش آن از طریق کمپین کراودفاندینگ پاداش‌محور آمد.

کمپین مجلۀ زنبق خودش را در راتا این‌گونه معرفی کرده بود: «در بحبوحه‌ای به سر می‌بریم که ابزار قدرتمند رسانه در دست کسانی است که از فمینیسم، مفهوم برابری و راه‌های رسیدن به جامعۀ برابر، چهره‌ای مبتذل ساخته و آن را به جامعه ارائه می‌دهند. زنبق مجله‌ای است که تلاش می‎‌کند با محوریت مسئلۀ زنان به سراغ موضوعات مختلف این حوزه برود. زنبق می‌خواهد تا جای ممکن خود را به واقعیت زیستِ زنان ایرانی نزدیکتر کند. همراهی شما با کمپین پیش‎فروش شمارۀ سیزدهم این مجله، راه را برای شنیده شدن ایده‌ها و صداهای جدیدتری در حوزۀ زنان هموار خواهد کرد.»

این کمپین در نهایت با همراهی 78 نفر توانست بیش از 5 میلیون منابع جذب کند و مجله را به چاپ برساند.

 

مطالب مشابه