هفت مدل کسب‌و‌کار آینده چیست؟ وبلاگ راتا

هفت مدل کسب‌و‌کار آینده چیست؟

برخی از نوآوری‌های قدرتمندی که امروزه در حال رخ دادن است، به فناوری‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه اساسا در ارتباط با خلق مدل‌های کسب‌و‌کاری جدید است. این مدل‌ها که حاصل چند ایده کلیدی هستند بطور قابل توجهی برای مدت زمان بسیاری ثابت مانده‌اند و در پی چند تغییر عمده در این زمینه، بروزرسانی شده‌اند.

در دهه 1920، مدل طعمه و قلاب مطرح بود که در آن یک کالای پایه با قیمتی پایین (یا در بعضی موارد به صورت رایگان) به منظور افزایش فروش کالاهای مکمل و جانبی، به مشتری فروخته می شود. اولین بار، شرکت ژیلت به اهمیت این مدل کسب و کاری پی برد و تلاش کرد تا با عرضه ارزان قیمت پایه تیغ اصلاح، راه را برای فروش بیشتر و بازار بهتر تیغ های خود، آماده کند.

در دهه 1950، مدل های فرانشیز مطرح شدند که مک دونالد پیشگام آن بود و در دهه 1960، نیز هایپرمارکت ها مانند وال مارت از این دسته بودند. اما با ورود اینترنت در دهه 1990، بازآفرینی مدل کسب و کار وارد دوره رشد بنیادین شد. در عرض کمتر از دو دهه، شاهد اثرات شبکه ای هستیم که پلتفرم های جدید، بیت کوین و بلاک چین بر پایه مدل های مالی شخص ثالث مورد اعتماد (TTP) و تامین مالی جمعی و عرضه اولیه سکه را بر پایه روش های سنتیِ رشد سرمایه را خلق کرد.
در حال حاضر، شاهد هفت مدل کسب و کاری نوظهور هستیم که تعاریفی جدید از کسب وکار برای چند دهه آینده ارائه می دهند و امروز، در حالیکه مشاغل بسیاری تحت تاثیر ذهنیت بقا هستند، بکارگیری اینگونه مدل های کسب و کاری برای موفقیت در دهه 2020 بیش ازر زمان دیگری، ضروری به نظر می رسد.

هر یک از این مدل ها، تحولی جدید در خلق ارزش و نیروی برای شتاب گرفتن و سرعت است.

معرفی هفت مدل کسب و کاری برای حاکمیت در دهه پیش رو

1. اقتصاد کراود (جمعی)

تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ)، عرضه اولیه سکه (سرمایه گذاری سکه)، دارایی های اهرمی و تقاضای کارکنان اساسا همه پیشرفت هایی هستند که از میلیاردها فرد آنلاین از طریق اینترنت استفاده می کنند.
همه این موارد انقلابی در کسب و کار ایجاد نموده اند. فقط دارایی های اهرمی و وسایل نقلیه ای مثل اوبر و اتاق های ایربی ان بی را در نظر بگیرید که به شرکت ها امکان سنجش بر اساس سرعت را دادند.همچنین، این مدلهای اقتصاد جمعی به تقاضای کارکنان متکی است که جابکی مورد نیاز را برای سازگاری با محیط به شدت در حال تغییر فراهم می کند، از امور سطح پائین مربوط به کارگران خرد وظیفه پشت مهندسین مکانیک در آمازون تا امور سطح بالای خدمات مبتنی بر تقاضای متخصصین علوم داده در کاگل .
برای مثال، ایربی ان بی با بیش از شش میلیون اتاق، آپارتمان و خانه در 81000 شهر در اقصی نقاط دنیا، به بزرگترین هتل های زنجیره ای در جهان تبدیل شده است، اما حتی یک اتاق از هتل هم ندارد و در عوض، از دارایی ها (اتاق های اضافی) جمعیت، به عنوان اهرم استفاده می کند.

2. اقتصاد آزاد/داده

این مدل نسخه پلتفرمی مدل طعمه و قلاب است، در واقع، با دسترسی رایگان و آزاد به خدمتی جالب، مشتری را طعمه قرار داده و از داده های جمع آوری شده مرتبط با آن مشتری درآمد کسب می کند. همچنین، این مدل تمامی تحولات مربوط به انقلاب داده بزرگ را نیز شامل می شود گه امکان استفاده از داده های میکروجمعیتی را بگونه ای مطلوب تر از گذشته فراهم می کند.

برای مثال، فیسبوک، توئیتر و گوگل از اینگونه مدل ها هستند. برای تبدیل این مدل از استارت آپ های خوابگاهی به ابرقدرت های جهانی تنها یک دلیل وجود دارد. جستجوهای گوگل از 500000 در روز در سال 1999، به 200 میلیون نفر در سال 2004، 3 میلیارد نفر در سال 2011 و 6/5 میلیارد نفر در حال حاضر افزایش داشته است. با وجود اینکه کاربران، از داده های ارزشمند سرویس جستجوی رایگان گوگل هر روز بیشتر از گذشته آگاه می شوند، این مدل آزمون شده، در دهه ی ۲۰۲۰ با موفقیت به پیش خواهد رفت.

3. اقتصاد هوشمند

در اواخر دهه 1800، اگر شما خواهان ایده ای خوب برای کسب و کار جدید بودید، تمام آنچه شما نیاز داشتید این بود که از ابزار موجود استفاده کنید، یک صفحه شستشودهنده و برق را به آن بیفزایید و بدین ترتیب ماشین لباسشویی ساخته می شد. در دهه 2020، هوش مصنوعی، نقش برق را خواهد داشت. به عبارت بهتر، از هر ابزار موجود استفاده کرده و لایه ای از هوشمندی اضافه کنید. بنابراین، تلفن های همراه به تلفن های هوشمند، بلندگوهای استریو به بلندگوهای هوشمند و اتومبیل ها نیز به اتومبیل های خودران تبدیل می شوند.
برای مثال، همه ما شرکت های بزرگی- از آمازون گرفته تا سلزفورس - را می شناسیم که هوش مصنوعی را در مدل های کسب و کاری خود گنجانده اند، اما هر روز تعداد بیشتری استارت آپ هوش مصنوعی به وجود می آید: طبق اعلام انجمن سرمایه گذاری ملی ، در نه ماه ابتدای سال گذشته ۹۶۵ شرکت مرتبط با هوش مصنوعی، 5/13 میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده اند که با ارزش ترین آنها، یک سرویس تحویل مواد غذایی بدون راننده با ارزش 7/2 میلیارد دلار است. از هوش مصنوعی انتظار می رود که بیشتر کسب و کارها را در دهه ۲۰۲۰ دنبال کند.

4. اقتصاد حلقه بسته

در طبیعت، هیچگاه هیچ چیز از بین نمی رود. نابودی یک گونه، پایه و اساس بقای گونه های دیگر می شود. تلا ش انسان برای تقلید از این سیستم های بدون ضایعات، با عنوان الگوبرداری از طبیعت (اگر در مورد طراحی نوع جدید ی از محصول صحبت می کنید) یا گهواره تا گهواره (اگر از طراحی نوع جدیدی از شهرها صحبت می کنید) یا به عبارت بهتر، اقتصادهای حلقه بسته مطرح می شود. این مدل ها با رشد مصرف کنندگان آگاه از محیط زیست و هزینه فایده سیستم های حلقه بسته، رواج بیشتری پیدا خواهد کرد.
برای مثال، بانک پلاستیک که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده، به افراد این امکان را می دهد که زباله های پلاستیکی را جمع آوری کرده و آن را در جای مخصوص رها کنند. در ازای این عمل، به جمع کننده این نوع زباله ها نیز پول نقد و یا وای فای مجانی دریافت می کنند . بانک پلاستیک این مواد را مرتب کرده و به بازیافت کنندگان مناسب می فروشد. بنابراین چرخه ی باز در عمر پلاستیک بسته می شود.

5. سازمان های خودمختار غیرمتمرکز (DAO)

همگرایی همزمان بلاک چین و هوش مصنوعی، نوعی جدیدی از شرکت ها - بدون هیچ کارمند و رئیسی و تولید بدون توقف- را ایجاد می کند. مجموعه ای از قوانین از پیش تعیین شده، نحوه عملکرد شرکت را تعیین می کند و رایانه ها بقیه کارها را انجام می دهند. به عنوان مثال، ناوگانی از تاکسی های خودران، با یکسری قراردادهای هوشمند پشتیبانی شده توسط بلاک چین، می تواند در ۷روز هفته بصورت ۲۴ ساعته کار کند، برای نگهداری به سمت تعمیرگاه برود و بدون هیچ گونه دخالت انسانی کار کند.
مثال: در حالی که سازمان های خودمختار غیرمتمرکز به تازگی در حال ظهور هستند، پلت فرم های DAOstack در تلاش برای یافتن ابزارهای موفقیت از جمله مشوق های اقتصادی رمزنگاری و پروتکل های حاکمیت غیرمتمرکز هستند. آنها قصد دارند کسب و کارهایی ایجاد کنند که تنها تأثیر خارجی از طریق مشتری باشد.

6. مدل های جهانی چندگانه

ما فقط در یک مکان زندگی نمی کنیم، بلکه دارای دو شخصیت واقعی و شخصیت آنلاین هستیم و این موجودیت دوم یعنی آنلاین در حال گسترش است. با ظهور واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، ما لایه های بیشتری را به این معادله اضافه می کنیم. شما نیز آواتارهایی برای کار و یا بازی دارید. تمام این نسخه ها از خودمان، فرصت هایی برای کسب و کارهای جدید هستند.
مثال: سِکِند لایف اولین دنیای مجازی ایجاد شده در سال ۲۰۰۳، اقتصادی چند میلیون دلاری ایجاد کرد. مردم به افراد دیگر برای طراحی لباس و خانه های دیجیتال برای آواتارهای دیجیتال خود پول پرداخت می کردند. هر بار که لایه جدیدی به لایه های دیجیتال اضافه می کنیم، کل اقتصاد ساخته شده بر روی آن لایه را اضافه می کنیم. بدان معنا که، اکنون ما به یک باره کسب و کار خود را در جهان چندگانه انجام می دهیم.

7. اقتصاد تحولی

اقتصاد تجربه در مورد به اشتراک گذاری تجربیات بود- بنابراین استارباکس از یک حق رای به یک مکان سوم تبدیل شد. مکان سوم نه به معنای خانه، ویا محل کار بلکه مکان سومی برای زندگی کردن. خرید یک فنجان قهوه به یک تجربه تبدیل شد، مکانی برای تفریح همراه با کافئین. تکرار بعدی این ایده، اقتصاد تحول است. جایی که تنها هزینه یک تجربه را پرداخت نمی کنید، بلکه هزینه می کنید تا زندگی شما با این تجربه متحول شود.

مثال، نسخه های اولیه این مدل می تواند در ظهور جشنواره های تحول آفرین مانند Burning Man یا شرکت های بدنسازی مانند کراس فیت . جایی که تجربه اش بطور کل بد است ( شما در انبارهای قدیمی کار می کنید)، اما تحول عالی است (شخصی که بعد از سه ماه کار در آن انبارها می شوید) دیده شود. مصرف کنندگان دیگر فقط به دنبال تجربیات لذت بخش نیستند، بلکه به دنبال چالش هایی هستند که برایشان تحول را ممکن می سازد.

سخن پایانی

همه این مدل های کسب و کار آینده می گویند که کسب و کارهای معمول در حال تبدیل شدن به کسب و کارهای غیرمعمول هستند و همان طور که کلیتون کریستنسن در هاروارد توضیح می دهد: این امر، دیگر برای شرکت های موجود اختیاری نیست؛ اکثر سازمان ها فکر می کنند که کلید اصلی رشد، توسعه ی فناوری ها و محصولات جدید است، اما غالباً این طور نیست. برای باز کردن قفل موج بعدی رشد، شرکت ها باید این نوآوری ها را در مدل های کسب و کار جدا از هم تعبیه کنند . و برای کسانی که در خارج از این مدل های برهم زننده هستند، تجربه ما بهتر، ارزان تر و سریع تر خواهد بود. به معنای بهتر، مدل های جدید کسب و کار، کاری را انجام می دهند که همه مدل های کسب وکاری انجام می دهند یعنی آنها بهتر از هر کسی مشکلات افراد را در دنیای واقعی حل می کنند. مشخصا ارزان ترهستند. با بی اعتبار شدن این شیوه، مشتریان و - همه ما- توقع نتایج کمتری را خواهیم داشت. اما تغییر واقعی، تغییر نهایی است: سریعتر. مدل های جدید کسب و کاری دیگر نیرویی برای ثبات و امنیت ندارند. این مدل ها برای سرعت و چابکی در شرایط پرشتاب و متغییر امروز طراحی شد ه اند. مهم تر از همه اینکه، هیچکدام از این مدل ها در معرض خطر کندی نیستند.

آخرین کمپین
تامین جهیزیه
تامین جهیزیه

23 روز باقی مانده

0حامی

0 تومان از 25,000,000 تومان

حمایت سریع
اطلاعات بیشتر