فرهاد با موتورش به عنوان پیک موتوری کار میکرد، ولی از وقتی موتورش دزدیده شد دیگه نتونست کارش رو ادامه بده و تصمیم گرفت با استفاده از تأمین سرمایهی جمعی، یک موتور جدید بخره.
مجلهی دالان یک فصلنامهی فرهنگی-هنری است که در هر شمارهاش به یکی از خیابانها میپردازد. شمارهی نخست این مجله داستان بلوار کشاورز در تهران را روایت میکند.
«کودکان مهر»، نام کمپینی است که اواخر شهریور ماه سال 99، در راتا فعالیتش را آغاز کرد. زینب نبوی، صاحب این کمپین و موسس جمعیت مردم نهاد «آیندۀ روشن کودکان روستا» که چند سال گذشته با همت شخصی لوازمالتحریر مورد نیاز کودکان روستایی مناطق دوردست را تامین و توزیع کرده بود، امسال خواست راه تازهای را امتحان کند. هدف کمپین او، جمعسپاری مبلغ مورد نیاز برای خرید 1500 بستۀ لوازمالتحریر بود. هدفی که نهایتا محقق شد و او با همراهی 38 حامی، 800 بستۀ لوازمالتحریر در منطقۀ مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد، بین دانشآموزان توزیع کرد.
در بحران کرونا، همۀ ما باید برای پیشگیری از شیوع بیشترِ آن، ماسک بزنیم. این را چند ماه بعد از جهانگیر شدن این ویروس به کمک تحقیقات پزشکی فهمیدهایم. رسانهها و دولتها هم تمام تلاششان را برای اطلاعرسانی و الزام به انجام این کار کردهاند.
کمپین کراودفاندینگ میز لپتاپ تاشو نلدا، یکی از کمپینهای موفق راتاست. این کمپین پیشفروش در ابتدای تابستان ۹۹ و در دورۀ شیوع ویروس کرونا توانست با اعتماد ۱۰۱ نفر و جمعسپاری ۵۰ میلیون تومان به موفقیت برسد.
برای این که یک کمپین موفق کراودفاندینگ داشته باشید، چه ویژگیهایی را باید در خودتان تقویت کنید؟ این اصلیترین سوالی است که صاحبان ایده، پیش از فعال کردن یک کمپین تامین مالی جمعی از خودشان میپرسند. واقعیت این است که جواب مشخصی به این سوال وجود ندارد. این هم یکی از بیشمار سوالهای بیپاسخی دنیای کسبوکارهای نوست که هنوز دربارۀ آن بیش از این که بشود به قطعیت حرفی زد، باید با اما و اگر سراغ آن رفت.
کمپین کراودفاندینگ «یاد سهیل» یکی از کمپینهای موفق راتاست. کمپینی که به همت موسسۀ طلوع بینشانها و به هدف توزیع مواد غذایی بین کودکان کار، آسمانخوابها و ساکنان روستاهای دورافتادۀ چابهار و دشت یاری شکل گرفت.
یک کمپین موفق کراودفاندینگ، به جز طراحی درست خود کمپین و تعریف بستههای پاداش مناسب و ایجاد موج تبلیغاتی فعال در شبکهها اجتماعی، به چیزهای دیگری هم نیاز دارد. «پاسخگویی» یکی از مهمترین فعالیتهای نامرئی یک کمپین است.
مجلۀ دانشجویی زنبق، چند سال است که در دانشگاه تهران منتشر میشود. این مجله که در حوزۀ زنان فعالیت میکند، تا به حال 13 شماره منتشر کرده است.
کراودفاندینگ، تنها برای تامین هزینهها نیست. بسیاری از افراد اولین بار با جمعسپاری یا همان کراودفاندینگ زمانی آشنا میشوند که برای تامین مالی پروژهای، سرمایۀ شخصی و خانوادگیشان محدود میشود.
کمپینهای کراودفاندینگ پیشین، بهترین راهنمای ما هستند برای رسیدن به یک کمپین موفق. چه کمپینهایی که توانستند موفق شوند و چه کمپینهایی که شکست خوردهاند، برای صاحبان ایدهای که دنبال راهاندازی یک کمپین جمعسپاری موفقند، آموزههایی دارند.
آلبِرد کمپین کراودفاندینگ خود را در سال 2014 راهاندازیکرد. این کمپین به سرعت تبدیل به یکی از موفقترین پروژههای کراودفاندینگ شد. آلبرد در آن سال به عنوان راحتترین کفش موجود شناخته شده که بهخاطر ساختار پشمیاش، دیگر نیازی به پوشیدن جوراب ندارد.
رهبری موضوعی است که ذهن بسیاری از متفکران و متخصصان حوزۀ مدیریت را به خود جذب کرده. امروزه تئوریهای رهبری و تمایل برای بیان و تعریف مفاهیم رهبری، بسیار زیاد است. برخلاف نظریههای اولیه، تئوریهای متاخر این حوزه بر محیط و شرایطی که رفتارهای رهبری را ایجاد کرده، متمرکز است.
کینگدام دث یک بوردگیم جمعی است که در آن بازیکنان باید از یک کابوس شبانۀ ترسناک جان سالم به در ببرند و در مقابل یورش موجودات وحشتناک بجنگند. آنها همچنین از اشیاء به دست آمده از نبردها برای ساختن تمدنها استفاده خواهند کرد.
تا حالا افرادی که همیشه در مرکز توجهاند را دیدهاید؟ به نظرتان کدام ویژگی آنها برای دیگران جذاب است؟ آنها چگونه این کار را مدیریت میکنند؟ در واقع پاسخ ساده است آنها شخصیتی منحصرا برای خودشان دارند و درخششی که دارند تنها از طریق یادگیری نیست بلکه انعکاسی از وجود درونی آنهاست.
ما دربارۀ کسبوکارهای مهم و برندهای سرشناس زیادی شنیدهایم که در دهههای قبل شهرت جهانی داشتند و امروز نامی از آنها باقی نمانده است. مثل شرکت هیندوستان که خودروهای سواری دهۀ 80 در انحصار این شرکت بود و آنها حاکمان جادهها به حساب میآمدند.
هزینههای برگزاری جایزۀ چراغ سال 97، بر خلاف سالهای گذشته که توسط چند سرمایهگذار محدود و بانیان آن تامین میشد، امسال با تامین مالی همگانی و توسط 105 نفر از همراهان این جایزه تامین شد.
پلتفرم تامین مالی جمعی راتا، یکی از همراهان همیشگی ایدههای نوست. ایدههایی که معمولا جرقۀ اولیهاش از یک گفتگوی ساده یا شنیدن حرفهای شخص دیگری در ذهن افراد شکل میگیرد. به همین خاطر هم راتا با جمعها و فضاهایی که بستر شکلگیری ایدههای جدیدترند، همراه میشود.
مجلۀ حوالی با تامین مالی جمعی در پلتفرم راتا کارش را آغاز کرد. این کمپین، یکی از اولین کمپینهای موفق مبتنی بر پاداش راتاست. شمارۀ اول مجلۀ حوالی با موضوع ترمینال قبل از اینکه در اسفندماه سال ۹۷ منتشر شود، در بهمنماه مخاطبانش را به واسطۀ کمپین کراودفاندینگ شناخت.
کمپین کراودفاندینگ خرید لپتاپ، یکی از کمپینهای جمعسپاری موفق سایت راتا است. اویس رستمی این کمپین را در تابستان 98 در بستر تامین مالی جمعی راتا تعریف کرد. کمپینی که هدفش جمعسپاری چهل میلیون تومان برای خرید یک لپتاپ تازه برای اویس بود.
حوالی اولین مجلۀ چاپی در ایران است که برای تامین مالی بخشی از هزینههای خود به سراغ تامین مالی جمعی یا کراودفاندینگ رفته.