پاداش یا اهدا؟ مسئله این است وبلاگ راتا

پاداش یا اهدا؟ مسئله این است

بسیاری از کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، در انتخاب بهترین منبع جذب سرمایه و تامین مالی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. روش‌های تامین مالی بر اساس طول عمر و اندازۀ شرکت می‌تواند متغییر باشد.

چرا صاحبان کمپینی که پیش از این تجربۀ تعریف پروژۀ کراودفاندینگ داشته‌اند، به سراغ کمپین‌های پاداش محور می‎ روند؟

اگر تا به حال، در یکی از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، مثل راتا پروژه‌ای تعریف کرده باشید، با بسته‌های «پاداش» روبه‎رو شده‌اید. ما در این یادداشت می‎خواهیم بگوییم که این بسته‌ها چگونه تعریف می‎شوند و چرا صاحبان کمپین، باید برای تعریف بسته‌های پاداش ساعت‌ها فکر کنند.

 پروژه‌های مبتنی بر پاداش، حامیان را بیشتر به همراهی با پروژه ترغیب می‌کند. به ویژه اگر بسته‌های پاداش منفعت اقتصادی آن‌ها را در نظر بگیرد، این همراهی چند برابر خواهد شد.

پروژه‌هایی که در پلتفرم تامین مالی راتا تعریف می‎شوند، یا مبتنی هستند بر اهدا، یا مبتنی بر پاداش. اگر پروژه‌ای مبتنی بر اهدا باشد، حامیان منابعشان را داوطلبانه در اختیار صاحبان پروژه قرار می‌دهند. یعنی صاحبان پروژه در صورت موفقیت کمپین تامین مالی جمعی‌شان، قرار نیست به حامیانشان پاداشی بدهند.

معمولا پروژه‌هایی که توسط خیریه‌ها تعریف می‎شود و یا آن دسته از پروژه‌هایی که ماهیت انسان‌دوستانه دارند، از نوع اهدا هستند. اما پروژه‌هایی که با رویکرد توسعۀ تکنولوژی، رشد کسب‌وکار و یا ترویج علم و هنر در پلتفرم‌های کراودفاندینگ تعریف می‎شوند، عموما برای حامیانشان پاداش‌هایی در نظر می‌گیرند.

شاید در نگاه اول، صاحبان کمپین بیشتر مایل به تعریف پروژه‌هایی مبتنی بر اهدا باشند. چرا که آن‌ها دیگر متعهد نیستند پس از جمع‌آوری منابع مالی مورد نظرشان، به حامیانشان هدیه‌ای بدهند و بابت آن هزینه کنند. اما صاحبان کمپینی که پیش از این تجربۀ تعریف پروژۀ کراودفاندینگ داشته‌اند، انتخاب دیگری می‎کنند.

پروژه‌های مبتنی بر پاداش، حامیان را بیشتر به همراهی با پروژه ترغیب می‌کند. به ویژه اگر بسته‌های پاداش منفعت اقتصادی آن‌ها را در نظر بگیرد، این همراهی چند برابر خواهد شد. برای مثال اگر شما برای ساخت یک فیلم مستند، از آدم‌ها بخواهید در کمپین کراودفاندینگ مبتنی بر اهدای شما در پلتفرمی مثل راتا شرکت کنند، شاید چهل نفر با آن همراه شوند که عمدتا از اعضای خانواده و دوستان شما هستند. اما کافی است برای همین فیلم مستند، کمپین کراودفاندینگتان مبتنی بر پاداش باشد تا همراهی چند برابر شود. اگر در این کمپین به حامیانتان پاداش‌هایی از جنس بلیط یک سانس فیلم در زمان اکران آن، ثبت لوگوی شرکت‌ها به عنوان حامی مالی در تیتراژ فیلم، ارسال سی‎دی مستند به نشانی‌آن‌ها و ... بدهید ممکن است تا چند صدنفر نیز همراهتان شوند و از طرفی مبلغ جمع شده، چند برابر حالت اهدای آن باشد.

در این مرحله می‌تواند حتی برای حامیانتان تخفیف‎هایی نیز در نظر بگیرید. بسته‌های پاداش را ارزان‌تر از قیمتی که آن‎ها باید پس از تولید محصول در بازار تهیه کنند، تعریف کنید. طبیعتا نباید اندازۀ تخفیف به نوعی باشد که شما متضرر شوید. برای مثال اگر قیمت تمام شدۀ محصول برای شما سی هزار تومان است و قیمتی که در بازار عرضه می‎شود پنجاه هزار تومان، شما می‎توانید در کمپین کراودفاندینگ محصولتان را با قیمت چهل هزار تومان پیش‎فروش کنید.

برای مثال اگر شما برای ساخت یک فیلم مستند، از آدم‌ها بخواهید در کمپین کراودفاندینگ مبتنی بر اهدای شما شرکت کنند، شاید چهل نفر با آن همراه شوند که عمدتا از اعضای خانواده و دوستان شما هستند. اما کافی است برای همین فیلم مستند، کمپین کراودفاندینگتان مبتنی بر پاداش باشد تا همراهی چند برابر شود.

اگر در این کمپین به حامیانتان پاداش‌هایی از جنس بلیط یک سانس فیلم در زمان اکران آن، ثبت لوگوی شرکت‌ها به عنوان حامی مالی در تیتراژ فیلم، ارسال سی‎دی مستند به نشانی‌آن‌ها و ... بدهید ممکن است تا چند صدنفر نیز همراهتان شوند و از طرفی مبلغ جمع شده، چند برابر حالت اهدای آن باشد.
 

آخرین کمپین
کمپین موفق
موتور فرهاد
موتور فرهاد

پایان یافته

151حامی

28,172,611 تومان از 20,000,000 تومان