کمپین موفق کفش آلبرد وبلاگ راتا

کمپین موفق کفش آلبرد

۱۳۹۹-۴-۹

آلبِرد کمپین کراودفاندینگ خود را در سال 2014 راه‌اندازی‌کرد. این کمپین به سرعت تبدیل به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کراودفاندینگ شد. آلبرد در آن سال به عنوان راحت‌ترین کفش موجود شناخته شده که به‌خاطر ساختار پشمی‌اش، دیگر نیازی به پوشیدن جوراب ندارد.

این کمپین در کیک‌استارتر در عرض 5 روز با 970حامی، 120 هزار دلار جمع‌آوری کرد و از مبلغ هدف تعیین شده‌اش گذشت. در همین زمان با اینکه هنوز 24 روز از زمان رسمی کمپین باقی مانده بود و صاحبان کمپین می‌توانستند مبلغ بیشتری جمع‌آوری کنند، با پیامی از کاربران کیک‌استارتر تشکر کردند و با اشاره به این که می‌خواهند بر روی رساندن محصول به حامیان تمرکز کنند، کمپینشان را بستند.

این برند پر سرعت‌ترین نرخ رشد کمپانی کفش را داشته است و تا امروز با کمپانی‌های معتبری مثل Nordstrom, Outdoor Voices Shake Shack همکاری داشته است. 

صاحبان این کمپین تیم بروان (کارآفرین نیوزلندی و بازیکن سابق تیم فوتبال) و جوزف زولینگر بوده‌اند. 

ایدۀ یک کفش پشمی

تیم بروان، در حالی که کاپیتان تیم فوتبال نیوزلند بود ایدۀ کفش‌های سازگار با محیط‌زیست به ذهنش رسید. حرفه‌اش به او این شانس را داده بود تا کفش‌های بسیار زیادی را امتحان کند. او مشاهده کرد که اکثر کفش‌ها از مواد بی‌کیفیت و بی‌ارزشی ساخته شدند که تنها نام برند خود را یدک می‌کشند. 

از آنجایی که در کشورش به ازای یک نفر دو گوسفند وجود داشت برایش سوال پیش آمد اگر خصوصیات طبیعی، ضد باکتریایی و ضدبو بودن پشم، جوابی‌ست برای بالا بردن کیفیت کفش پس چرا از پشم در تولید کفش‌های موجود استفاده نمی‌شود؟ جوابش خیلی ساده بود. هیچ پارچه پشمی وجود نداشت که به اندازۀ کافی قوی باشد. پارچه‌های پشمی موجود، قدرت و ساختار لازم برای نگه‌داشتن شکل سه بعدی پا را نداشتند و در اکثر موارد بسیار کشیده‌شده بودند.

بروان تصمیم گرفت که خودش دست به کار شود این کفش‌ها را تولید کند. معیار اصلی‌اش سادگی و راحتی بود. در سال 2014 او از صنعت پشم نیوزلند یک امتیاز (بودجه) تحقیقاتی گرفت و  با کمک افراد نخبه در موسسۀ نساجی پیشرو جهان، محصول خودش را مهندسی کرد. نتیجه پارچه‌ای منحصربه‌فرد بود که به طور خاص برای اولین بار در سطح جهانی طراحی می‌شد. این کفش استحکام و مقاومت بالایی در برابر سایش داشت و با راحتی منحصربه‌فردش و خاصیت ضدبویی‌اش می‌شد آن را بدون جوراب پوشید. برخلاف پارچه‌های مصنوعی، پشم بوی خود را حفظ نمی‌کند. پشم با جذب سریع عرق و تبخیر آن در هوا، امکان ایجاد بو را کاهش می‌داد. علاوه بر این لایۀ بیرونی الیاف پشم غلظت بالایی از اسیدهای چرب دارند که خاصیت ضد باکتریایی دارند. فقط کافی است هرازچندگاهی شسته شوند.

تعهد به مخاطب، باارزش تر از سودآوری

تیم بروان پس از طرح‌ریزی، ایدۀ خود را روی پلتفرم کیک‌استارتر به نمایش گذاشت. مبلغ هدف این کمپین 100هزار دلار بود که در عرض 5 روز از این مرز رد شد و به 120 هزار دلار رسید. سپس صاحبان این کمپین، متنی به مضمون زیر در صفحه خود گذاشتند:

«سلام بر همه، با تشکر از حمایت شما، توانستیم به هدف خود تنها در عرض 5 روز برسیم. با اینکه هنوز 24 روز از کمپین باقی مانده، تصمیم گرفتیم این کمپین را با 1064 جفت کفش به اتمام برسانیم. چرا؟ به این علت که به جای اینکه بیشتر از حد توانمان سفارش بگیریم، تمرکزمان را بر رساندن بهترین محصول ممکن به مشتریانمان می‌گذاریم؛ در همان حدی که توانش را داریم. از کسانی که نتوانستند برای پیش‌خرید کفشای پشمی ثبت‌نام کنند معذرت می‌خواهیم. برای حمایت و علاقۀتان به ما ممنونیم. قول می‌دهیم که دوباره برگردیم. از طریق شبکه‌های اجتماعی که لینکش را در زیر قرار داده‌ایم، با ما در ارتباط باشید.»

از ایده تا اجرا

کمپین کراودفاندینگ علاوه بر حمایت مالی اولیه، باعث شد تا موسسان این کمپانی متوجه شوند که چقدر ایدۀ‌شان در بازار مورد اقبال است. آن‌ها برای تبلیغ محصولشان اطلاعات کاملی از نمونۀ‌ مدنظرشان را با محتوای متنی، تصویری و ویدئویی کامل در صفحۀ کمپین کیک‌استارترشان قرار دادند. آن‌ها برای حامیانشان بسته‌های پاداشی در نظر گرفته بودند، به این شرح:

  • دو جفت کفش wool runner : در سایز انتخابی تنها با 190 دلار (با 30 درصد تخفیف به نسبت قیمت اصلی کفش)
  • یک جفت کفش  wool runner: در سایز انتخابی  98 دلار
  • یک کیف پشمی با نوشته  I wool run:  25 دلار
  • اسم گذاری یک گوسفند در نیوزلند به اسم شما: 5 دلار
  • (بستۀ تاخیری) 1 دلار برای آنهایی که نتوانستند به پیش‌فروش کفش‌ها برسند ولی می‌خواهند در جریان اخبار بعدی کفش‌ها قرار بگیرند.

پس از برگزاری این کمپین، زولینگر که  همسرش با همسر تیم دوست بودند و تیم بروان شروع به صحبت دربارۀ پروژه کردند و او که یکی از اولین سرمایه‌گذاران بود، پس از مدت کوتاهی از شغلش به عنوان معاون مدیر عامل یک شرکت بیوتکنیکی (زیست فناوری) استعفا داد و به صورت تمام وقت به همکاری با بروان پرداخت. هیچ‌کدام تجربه‌ای در این زمینه نداشتند و هر دو به سرعت فهمیدند که ساخت این کفش‌ها بسیار سخت است.

 اتکای شدید محصول به راحتی، مرز خطا را بسیار کوچک می‌کرد. دو سال زمان برد تا نمونۀ اولیۀ محصول آماده شود. آن‌ها فروششان را به صورت آنلاین و روی سایت خودشان محیا کردند. با این کار، نفر واسطۀ فروش حذف شده و بسیاری از هزینه‌ها کاسته می‌شد و محصول به صورت مستقیم از تولیدکننده به مصرف‌کننده می‌رسید. ویژگی طبیعی بودن و حامی محیط زیست بودن این کفش و اهمیتی که تولیدکنندگان به پایداری محیط زیست می‌دادند، باعث استقبال هرچه بیشتر مردم از این محصول شد.

این کمپانی اولین شرکت آنلاین فروش مستقیم کفش است که مورد استقبال افراد قرار گرفته. این امر منجر به پیشرفت سریع این کمپانی شد.

بعد از کمپین

روند آهستۀ تحقیق‌وتوسعه، باعث شد بنیانگذاران سال 2018 را هیجان‌انگیزترین سال کاری خود تعریف می‌کنند. خط دوم و سوم تولیدشان هم دوسال به طول انجامید تا در بازار عرضه شود. در عرض این دوسال شرکت آلبرد، به ارزش تجاری 1.4 بیلیون دلار رسید و بیش از پیش پله‌های ترقی را طی کرد. زولینگر طی مصاحبه‌ای گفت: «علی‌رغم پیشرفت سریع، اگر بخواهیم تاثیر عمیقی بگذاریم باید به اندازۀ کافی بزرگ شویم. ما هیچ وقت عددی در ذهنمان نداشتیم. مثلا 90 بیلیون دلار؟ این خیلی انتزاعی است و ما حتی نمیدانیم معنی بزرگ دقیقا چیست؟»

در حال حاضر این کمپانی به طیف وسیعی از کشور‌ها فروش مستقیم دارد و در چهار کشور دارای دفتر مرکزی‌ست. بروان در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «مسئلۀ ما فقط در مورد کفش‌ها نیست، ما در مورد نوآوری‌ای صحبت می‌کنیم که در نتیجۀ وجود یک مشکل بود و ما می‌خواستیم راه‌حلی برایش پیدا کنیم.  بعد از صنعت نفت، مُد بزرگترین عامل تولید کربن در سطح جهان است. این یک مشکل جدی است و ما باید راه‌حلی برای آن پیدا می‌کردیم.»

 

مطالب مشابه