کینگدام دث، نمونۀ یک کمپینِ پله به پله وبلاگ راتا

کینگدام دث، نمونۀ یک کمپینِ پله به پله

۱۳۹۹-۳-۳۱

کینگدام دث یک بوردگیم جمعی است که در آن بازیکنان باید از یک کابوس شبانۀ ترسناک جان سالم به در ببرند و در مقابل یورش موجودات وحشتناک بجنگند. آنها همچنین از اشیاء به دست آمده از نبردها برای ساختن تمدن‌ها استفاده خواهند کرد.

پوتس بعد از جمع کردن 2 میلیون دلار برای ورژن اولیۀ کینگدام دث پس از چهار سال دوباره کمپین خود را راه‌اندازی کرد، در چند دقیقه هدف 100 هزار دلاری خود را پر کرد و در هفته اول به 5 میلیون دلار رسید و در نهایت رکورد 12 میلیون دلاری را شکست و در جایگاه چهارم کمپین‌های موفق کیک استارتر قرار گرفت. اگرچه کمپین در سال 2017 پایان گرفت ولی خالق بازی (آدام پوتس) برای حامیانش سیستم کمپین موخر را راه‌اندازی کرد تا بودجه دریافتی را مدیریت کند و این کار با گزینۀ (درخواست دیرهنگام بیعانه) همراه شدکه آن دسته از افرادی که نتوانسته بودند در کمپین شرکت کنند، فرصت دیگری برای همراهی بدست آورند.

چطور یک بوردگیم توانست 12 میلیون دلار جمع‌آوری کند؟

کینگدام دث به سختی موفقیت خودش را از یک مسیر پر از فراز و فرود به دست آورد. قبل از شکل‌گیری کمپین کینگدام دث، آدام پوتس کمپین‌های دیگری نیز در کیک استارتر راه‌اندازی کرده بود ولی هیچ کدام به اندازۀ کمپین اخیرش موفق نشده بودند. سیر فعالیت او در کیک‌استارتر در زیر به اختصار آمده:

در 15 می 2009 ، تنها بعد از 3 هفته از شروع به کار کیک‌استارتر، آدام پوتس کمپینی با عنوان «Indie Nerd Board Game, Needs Player Character Miniature Sculpted: بازی رومیزی ایندی نرد به شخصیت‌های مینیاتوری مجسمه‌ای نیاز دارد» تشکیل داد. این کمپین با هدف جمع‌آوری 1500 دلار کار خود را شروع کرد و پاداش‌ها شامل: دعوتنامه به مهمانی رسمی راه‌اندازی محصول به ازای یک دلار و یا مدل مینیاتوری اولیه به ازای 35 دلار. اون در توضیحات مربوط به این کمپین نوشته بود: «تصویری که در اینجاست، شخصیتی است که ما می‌خواهیم مجسمه‌اش را با کیفیت بالایی بسازیم. فورسیکر، مردی که عقل و منطق خود را رها کرد تا بتواند با خطرات غیرممکن مواجه شود و با موجودات دیوانه و وحشی غیرانسان بجنگد. گروهی که ما تشکیل دادیم همگی حرفه‌ای هستند.

ن طراح گرافیک و توسعه‌دهندۀ وب هستم. همگی ما در داشتن اشتیاق و علاقۀ زیاد به بازی‌های رومیزی قدیمی اشتراک داریم. آن دسته از بازی‌هایی که دوستان کنار یکدیگر دور میزی می‌شینند و بازی قهرمانانی که با هیولاها میجنگند را انجام می‌دهند. همۀ ما می‌توانیم بچگی‌هایمان را در این زمان فوق‌‌العاده به یاد بیاوریم اما به عنوان بزرگسالانی حرفه‌ای تصمیم گرفتیم تا برای کودکان دیروز  بازی نوستالژیکی بسازیم. هدف ما ساختن یک بوردگیم است که در یک دنیای هیجان‌انگیز  اتفاق می‌افتد جایی که  بازیکن‌ها با خطرات مواجه می‌شوند و در کنار هم به ماجراجویی می‌پردازند. بازی از 2 تا 6 نفر را شامل می‌شود. قصد ما طراحی مدرن و تخصصی برای جمع‌آوری پکیج جذاب بازی‌های رومیزی است تا بازیکنان را در دنیای تجربی و قصه‌ای که داستان در آن اتفاق می‌افتد، غرق کنیم.

قوانین بازی  با این پیش‌فرض شکل گرفته‌اند که مولفه‌های بازی ساخته شده است. ما در فرایند طراحی اولیۀ کتاب قوانین بازی و تکه‌های بازی با فرض بازی آزمایشی هستیم...»

اگر یک کمپین کیک استارتر امروز با این داستان را‌ه‌اندازی شود با بی‌اعتمادی رو‌به‌رو می‌شود. امروزه مردم از کمپین‌هایی حمایت می‌کنند که محصولات مشخص و قابل اطمینانی داشته باشند.

 مصرف‌کنندگان می‌خواهند به خالق اعتماد داشته باشند، چرا که حتی موفق‌ترین کمپین‌ها هم ممکن است به علت سومدیریت یا پیمان‌شکنی با شکست روبه‌رو شوند.

با این حال، کیک استارتر در آن زمان در دوران غرب وحشی خود قرار داشت. تازه و ناشناخته بود. حامیان برای یک طراح ناشناس بازی، که 1500 دلار برای ساخت مجسمه مینیاتوری با سایز نامشخص کمپین تشکیل داده بود، پول می‌دادند؛ در آن روزها مردم فقط می‌خواستند ساخته شدن چیزی را ببینند. این کمپین 30 روز بعد، در 15 ژوئن 2009 پایان یافت، با 28 حامی مبلغ 1741 دلار جمع‌آوری کرد. به طور میانگین هر نفر 62.18 دلار. در 4 نوامبر 2009، پووتس اعلام کرد که این پروژه به اتمام رسیده و نمونۀ فیزیکی مجسمه‌های مینیاتوری در دسترس است.

از موفقیت به شکست

در 14 سپتامبر 2009، شش هفته قبل از اعلام خبر اتمام مرحلۀ ساخت این مجسمه، پوتز یک کمپین تامین مالی جمعی جدید در کیک‌استارتر با نام «Help Kingdom Death iphone game» ایجاد کرد.

علی رغم کمپین قبلی، برای این کمپین اطلاعات بسیار کمی ارائه شد. هیچ اطلاعات گرافیکی و هنری به غیر از یک عکس داده نشد. هیچ توضیحی در مورد اینکه «کینگدام دث» چیست یا چرا به یک بازی آیفون نیاز دارد، داده نشد. توضیحی در مورد اینکه ژانر بازی ترسناک یا ماجراجویی است داده نشد. در کل توضیحات این کمپین خیلی آماتور و غیرحرفه‌ای بود. با گذشت 89 روز، سرانجام این کمپین با جمع‌آوری تنها 10 دلار از یک حامی، در تاریخ 13 دسامبر  2009 پایان یافت.

در سه سال بعدی، از سال 2009 تا 2012، پووتس هیچ تلاشی برای ایجاد کمپین در کیک استارتر نکرد. او همچنان به استفاده از سایت ادامه داد، و از پروژه‌هایی همچون بازی‌تخته‌ای زامبی و بازی ویدیویی ماجراجویی Double Fine حمایت مالی کرد. اما خودش کمپینی که نیازمند تامین مالی باشد، ایجاد نکرد. در طول این سال‌ها، به نظر می رسید، او امیدش را از دست نداده و در حال تحقیق و بررسی کمپین‌ها و سیستم کروادفاندینگ بود، تا بتواند نهایتا بزرگترین موفقیت خودش را رقم بزند.

سپس ، در 22 نوامبر 2012، او با یک کمپین حرفه‌ای، کاملاً برخلاف دو تجربۀ قبلی خود، بازگشت. این کمپین با عنوان ساده «Death Kingdom: Monster»، در تلاش بود تا فقط 35000 دلار برای «بازی رومیزی جمعی در یک دنیای ترسناک» جمع آوری کند. جایی که بازیکنان «برای زندگی خود می‌جنگند». این بازی را می‌شد با 100 دلار پیش‌خرید کرد.

این کمپین از طریق تصاویر واضح و ویدئوهای دقیق آن، قول بازی‌ای را داد که نیاز به حدت تاکتیکی، تمرکز ذهنی، عبور از مشکلات و تسلط به موضوع دارد. و این کمپین دقیقاً نشان داد که چگونه می‌توان از این مراحل گذشت.
علاوه بر این، 39 مجسمه مینیاتوری پلاستیکی مشابه آنچه سال‌ها قبل در اولین کمپین پوتس ساخته شد (که در آن زمان هر مجسمه 35 دلار ارزش داشت) در این کمپین همراه با بوردگیم به قیمت 100 دلار قابل تامین بود، که اصلا معاملۀ عادلانه‌ای نبود.

این کمپین در یک و نیم ساعت اولیه به هدف 35 هزار دلاریش رسید و در 4 ژانویه مرز 1 میلیون را شکست و در ساعات پایانی در 7 ژانویه 2013 به 2 میلیون رسید. 

در حدود سه سال پوتس سرمایۀ لازم برای ساخت یک مجسمۀ مینیاتوری به دست آورد، در تامین سرمایۀ یک بازی آیفون شکست خورد و در جمع‌آوری نزدیک به دو میلیون برای ساخت بازی رومیزی به موفقیت رسید. همانطور که خودش نیز می‌دانست، درست چند سال بعد، رکورد ده میلیون دلار را می‌زد ولی برای رسیدن به آن‌جا، به  جامعه‌ای از حامیان بوردگیم نیاز داشت.

در کمپین سال 2013 پوتس از تجربۀ موفقیت و شکست قبلی‌اش دقیق استفاده کرد و توضیحات کاملی به مخاطب داد و هدف 35000 دلاری خود را به دقت انتخاب کرد. از ویدیو و تصاویر مختلف استفاده کرد تا توانست بر خلاف کمپین قبلی خود موفق شود، حال برای شروع پروژه بزرگتر خود، به مخاطبان بوردگیم دست یافته بود و منتظر زمانی مناسب برای شروع بزرگترین کمپین خود بود.

کلمات پول می‌سازند:

جامعۀ بوردگیم اگرچه در حال رشد است ولی همچنان کوچک است. ما گروهی از افراد با زندگی و مشغله‌های مختلف هستیم که دور هم جمع شدیم تا کمی زمان برای بازی و لذت بیشتر پیدا کنیم، ما پدر و مادریم، کودک و بزرگسال، خالق و کلکسیونر. ما عاشق بوردگیمیم و دوست داریم راجع به آن به بقیه هم بگوییم.

در ماه آخر 2015 دو سال بعد از اینکه کمپین تمام شد، حامیان نسخه‌ای از «کینگدام دث: هیولا» دریافت کردند. حرفش به سرعت سر زبان‌ها افتاد، سایت برد گیم‌گیک (boardgamegeek.com) امتیاز 9 از 10 به آن داد  و همچنین رتبۀ 16 بیشترین بازی‌های موضوعی را به خود اخصاص داد. مردم در فروم‌های مختلف (مثل reddit) دربارۀ بازی به بحث پرداختند. به یکدیگر دربارۀ نحوۀ بازی مشورت دادند و در مورد اینکه چطور می‌توانند یک نسخه از آن را بخرند پرس‌و‌جو کردند. مردم مشتاق بودند که راجع به بازی صحبت کنند.

مهم‌تر از همه مردم می‌خواستند بدانند که نسخۀ بعدی چه زمانی وارد بازار می‌شود چرا که این بازی توسط کمپانی‌ای پخش نشده بود و این باعث موجی از انتظار برای کمپین بعدی کیک استارتر شد، کمپینی که در تاریخ 25 نوامبر 2016 راه‌اندازی شد. 

دوساعت بعد از اینکه کمپین شروع شد دو میلیون دلار جمع‌آوری شد و در 24 ساعت اول به 4.3 میلیون دلار رسید. در روز آخر از 11.3 میلیون دلار به 12.3 میلیون دلار رسید، پیشرفتش به طور میانگین در هر ساعت 41،666 دلار بود.
بعد از اتمام زمان کمپین کیک استارتر، پوتس کمپین تاخیری طراحی کرد که از طریق آن افراد دیگر نیز می‌توانستند درخواست خود را بفرستند و بوردگیم را پیش‌خرید کنند.

 

مطالب مشابه