×
ورود / ثبت نام
برگ نخست ایجاد کمپین همه‌ی کمپین‌ها جست‌وجو

کمپین رویای آب

1

رویای آب

DefaultImage
محمد واعظی mohammad.vaezi@gmail.com
مدیر کمپین نمایش پروفایل
ناموفق 12 حامی تاکنون حمایت کرده‌اند

بحران کم آبی هرروز شدیدتر می شود و منابع آبی به علت خشکسالی و استفاده نادرست به مرز هشدار رسیده اند. مستند "رویای آب" داستان یک استارت آپ در "قائن" خراسان جنوبی را روایت می کند که سعی دارد برای بحران کم آبی راه حلی بیاید. در این مستند می بینیم که گروهی چگونه با ایجاد یک سایت، محصول کشاورزان زعفران کار قائن را بدون واسطه به دست مصرف کننده می رسانند. زعفران کم ترین میزان مصرف آب را در بین محصولات کشاورزی دارد و فروش آن به قیمت بالاتر کشاورزان را از کشت محصولات پرآب منصرف می سازد.

برای مطالعه داستان کمپین اینجا کلیک کنید
0 از 27,000,000 تومان
0 %
بسته‌های پاداش
نامحدود
قطره

کارت تشکر الکترونیک + لینک تماشای آنلاین فیلم

25,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
نامحدود
باران

درج نام به عنوان حامی در وبسایت رسمی + تماشای آنلاین

50,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
نامحدود
چشمه

کارت تشکر ویژه با امضای کارگردان به نام شما + لینک تماشای آنلاین + درج نام در وبسایت

100,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
نامحدود
رود

پوستر پرینت شده فیلم به همراه امضای کارگردان + دعوت به نمایش خصوصی فیلم + کد تخفیف خرید زعفران از کشمون

300,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
تعداد: 15
قنات

پوستر پرینت شده فیلم به همراه امضای کارگردان + دعوت به نمایش خصوصی فیلم + بسته هدیه کشمون

400,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
تعداد: 10
دریاچه

درج نام شما در تیتراژ پایانی فیلم + دعوت به نمایش خصوصی + بسته هدیه کشمون + پوستر فیلم با امضای کارگردان

500,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
تعداد: 7
دریا

DVD فیلم به همراه تشکر ویژه با امضای کارگردان(ارسال پس از اکران) + دعوت به نمایش خصوصی + درج نام به عنوان حامی در تیتراژ پایانی + بسته هدیه کشمون

1,000,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
تعداد: 3
اقیانوس

یک قطعه عکس چاپ شده در اندازه 40 در 30 + DVD فیلم به همراه تشکر ویژه با امضای کارگردان(ارسال پس از اکران) + دعوت به نمایش خصوصی + درج نام به عنوان حامی در تیتراژ پایانی + بسته هدیه کشمون با امضای کشاورزان

3,000,000 تومان
تاریخ تقریبی ارسال 1397/09/20
قابل انتخاب نیست
درباره‌ی کمپین

برای حمایت از خارج ایران از لینک زیر به کمپین همزمان ما با راتا در وبسایتCine Crowd مراجعه فرمایید:

این فیلم درباره چیست؟
بی آبی هر روز بیشتر ایران را تهدید می‌کند. هرساله به شمار دشتهای خشک ایران افزوده می‌شود که کمترین اثر آن مهاجرت گسترده مردم از شهرهای خشک به سایر نقاط است. چیزی که اگر کنترل نشود تا 50 سال دیگر 70 درصد مردم ایران را در جستجوی آب برای زنده ماندن به مهاجرت وادار می‌کند.

مستند رویای آب داستان تلاش یک استارت آپ در قائن خراسان جنوبی است که می خواهد این آینده را تغییر بدهد. آنها با راه حلی که ساخته اند امیدوارند بتوانند این روند را برعکس کرده و امید به زندگی و آبادانی را در زادگاهشان زنده نگه دارند.

 
 

زعفران محصول کشاورزی اصلی قائن است و آن را قهرمان سازگاری با بی‌آبی می‌خوانند چون کمترین میزان آب را در بین محصولات کشاورزی مصرف می‌کند"محمد قائم پناه" با همراهی برادرش حمزه، عمویش و سیامک خرمی یک سایت ایجاد کرده‌اند تا کشاورزان زعفران کار قائن بتوانند محصولشان را به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان خانگی برسانند. این یاعث افزایش درآمد کشاورزان شده و آنها را از کشت غیرضروری محصولات  دیگر که آب بیشتری مصرف می‌کنند منصرف می‌سازد. در برخی از روستاها نیز کشاورزان پذیرفته اند که در قبال عضویت در سامانه فروش کشمون و فروش زعفران خود به قیمت بالاتر، برای ساعاتی مشخص چاه کشاورزی خود را از مدار خارج کنند.

 

 چرا این مستند باید ساخته شود؟

ایران در گروه کشورهایی است که در سال 2025  با کمبود فیزیکی آب مواجه هستند، این یعنی کمبود آب برای تأمین نیازهای اساسی حتی با بالاترین راندمان و بهره‌وری ممکن در مصرف آب.
برای حفظ وضع موجود تا سال 2025 باید 112 درصد به منابع آب قابل استحصال افزوده شود که این مقدار با توجه به امکانات و منابع آب موجود غیرممکن به نظر می‌رسد. (+)

-سطح دریاچه ارومیه در ابتدای مهرماه سال 93 به حدود 10 درصد سطح اولیه آن در سال 1351 شمسی کاهش یافته است
- از 600 دشت ایران، 297 تای آن خشک شده است.
- در قائن خراسان جنوبی همه 12 قنات موجود خشک شده است و سطح منبع آب زیرزمینی آن هر سال 50 سانتیمتر پایین‌تر می‌رود.

با نرخ کنونی مصرف بی‌رویه آب در ایران، 12 استان از 31 استان کشور، ظرف 50 سال آینده ذخایر آبی خود را به پایان خواهند رساند.به طوری که رئیس سابق خانه کشاورز ایران گفته بود

 «این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود 70 درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل 50 میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند

در میان آمارهای هراس انگیز و خبرهای بد، باید به دنبال یک راهکار برای این بحران  باشیم.

 

ما آشنایی اتفاقی به "محمد قائم پناه" برخوردیم. او پس از تجربه های گوناگون مانند صادرات زعفران، راه اندازی دو رستوران گیاهخواری در مشهد و راه اندازی «کاوی کنج»، اولین مدرسه طبیعت ایران در مشهد؛ پس از تولد دخترش افرا با یک سوال جدی روبرو می شود؛ که ایران آنقدر آب دارد تا او بتواند زندگی راحتی داشته باشد؟

پروماکالچر، سایتی که محمد درباره پروژه‌ها و زندگی‌اش در آن نوشته است. کلیک کنید.
محمد و همسرش به مهاجرت از ایران فکر می کنند تا اینکه ایده ای تازه، مسیر زندگی شان را عوض می کند. محمد با همراهی برادرش یک کسب و کار جدید را شروع می کنند. ؛ کمک به کشاورزان زعفران قائن برای فروش آنلاین محصول شان.

در این کسب و کار که اسمش را «کشمون» گذاشته اند کشاورزان قائنی زعفران شان را در یک وبسایت برای فروش می گذارند و مشتریان می توانند با مراجعه به وبسایت و خواندن پروفایل ویژه هر کشاورز که در آن عکس ها و جزییات زندگی و شیوه کشت و برداشت زعفران ذکر شده، زعفران خود را خریداری کنند. زعفران در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی آب بسیار کمتری نیاز دارد و فروش آن با قیمت بیشتر می تواند کشاورزان را از کشت سایر محصولات نظیر یونجه، چغندر و جو منصرف کند. این چیزی است که می تواند محمد را در رسیدن به هدفش کمک کند.

کشمون در مدت کوتاهی مورد توجه زیادی واقع می شود و در دومین گردهمایی کارآفرینان ایرانی موسوم به iBridge  در بارسلون اسپانیا، از میان دهها استارت آپ مقام دوم را کسب می کند.(+) کشمون در سال 1396 در رقابت با 800 استارت آپ دیگر در رویداد کارزار، موفق شد مقام اول این رقابت را از آن خود کند و از سوی هفته نامه شنبه (هفته نامه تخصصی استارت آپ ها) (+) و مجله همشهری جوان به عنوان بهترین استارت‌آپ سال 96 انتخاب شد. کشمون در ابتدای سال 97 نیز مقام دوم رویداد جاده ابریشم (+) که یک رقابت استارت‌آپی با حضور داوران و کارآفرینانی از 30 کشور بود را از آن خود کرد.

 

محمد رویای گسترش کشمون به سایر محصولات را دارد، سامانه ای  که کمک می کند کشاورزها با روش های پایدار  و مصرف کم آب،  بهترین درآمد را داشته باشند.

+متن کامل 

کشمون راه حل بحران بی آبی نیست، یک الگو برای مقابله با این بحران در یک شهرستان کوچک است، الگویی که می تواند علاوه بر معرفی فرصتهای کارآفرینی بر اساس امکانات موجود، به ما بگوید که هر کداممان می توانیم چه نقشی در حفظ منابع آبی داشته باشیم. تا آب برای فرزندان و نسل بعدی تبدیل به خاطره نشود.
>> محمد قائم پناه در برنامه موتور جستجو شبکه آموزش درباره کشمون و مسئولیتش می‌گوید. کلیک کنید

 

چرا کرادفاندینگ می‌کنیم و این پول را صرف چه خواهیم کرد

ما برای تولید این مستند یکسال تلاش کرده ایم. سفرهای متعدد به قائن، پژوهش و گفتگو با کشاورزها تا رسیدن به یک خط روایی درست و شکل گیری فیلمنامه مستند. مشورت با کارشناسان حوزه آب و کشاورزی و محیط زیست و فعالان فضای کارآفرینی و اکوسیستم استارت آپی ایران.  تا به امروز نیمی از فیلمبرداری این پروژه در 20 جلسه و در قائن و کیش و تهران انجام شده است.
از شروع پروژه برای جذب حامی تلاش کردیم تا بتوانیم هزینه های سنگین تولید رو پوشش بدهیم.  پس از کاغذبازی‌ها و هماهنگیها، جلسات متعدد و کارشناسی زیادی با سازمانها برگزار کردیم و نتیجههیچ!
بحران اقتصادی و وضعیت بی ثبات دلار همه را محتاط کرده و بسیاری حتی در نزدیکی حمایت از پروژه کنار کشیدند.

      ما اما عقب ننشستیم، امید داریم و این حرف اصلی این مستند است.

تا به امروز چند بخش مهم از فیلمبرداری در قائن و تهران انجام شده است و ما برای ادامه در مشهد و قائن و آغاز پروسه بعد از فیلمبرداری ( تدوین، صداگذاری، اصلاح رنگ، موسیقی، تبلیغات) نیازمند حمایت شما هستیم. تا به امروز سعی کرده ام با کم کردن هزینه و تولید به شیوه تولید کم هزینه پروژه را پیش ببرم اما در ادامه و برای نهایی کردن این مستند و هزینه های سنگین مراحل نهایی، این شیوه دیگر پاسخگو نیست.
یکی از هدایایی که برای تقدیر از مشارکت شما در این کار در نظر گرفته ایم، زعفران است. زعفران اصلی که حاصل دسترنج کشاورزان باتجربه قائن و روستاهای اطرافش است. شما با حمایت از ساخت این مستند از در واقع کشاورزان قائنی نیز حمایت می کنید.


من محمد واعظی هستم، در یک شهر کوچک در استان زنجان به دنیا آمده و بزرگ شده ام. 15 سالم بود که با دوستانم یک NGO تاسیس کردیم، برای افزایش آگاهی زیست محیطی مردم، بعدها این کار را در شبکه سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و مجمع ملی جوانان ادامه دادم.  در دانشگاه کامپیوتر خواندم اما همیشه علاقه و دغدغه‌ام فعالیت های اجتماعی بود. از همان اوایل وبلاگستان فارسی وبلاگ نویسی می کردم و همین من را به روزنامه نگاری علاقمند کرد. سالها روزنامه نگاری اجتماعی کردم و علاقه ام به دیدن بیشتر مردم مرا به سمت سینما کشاند. اولین فیلم مستندم را در سال 1390 ساختم و همان سال این فیلم یکی از برگزیدگان جشنواره فیلم 100 شد. تا حالا نزدیک به 10 فیلم مستند کوتاه و بلند ساخته‌ام، بر روی دو پروژه مستند بلند دیگر در حال تحقیقم و به ساخت اولین فیلم بلند سینمایی ام بر مبنای یک سلف پرتره فکر می کنم.

 

 

 

1000
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: