Image

انواع روش های تامین مالی جمعی | مدل مبتنی بر اهدا

تامین مالی جمعی، چند مدل شناخته شده دارد که در هر قسمت از آکادمی راتا به سراغ یکی از آن ها می رویم. در این قسمت به سراغ مدل مبتنی بر اهدا رفته ایم. اگر می خواهید با کم و کیف این مدل بیشتر آشنا شوید، ادامۀ این مطلب را بخوانید.

مدل مبتنی بر اهدا:

در این مدل نیز صاحبان ایده برای تامین مالی و جذب سرمایه، مبالغ جزیی را از انبوه سرمایه‌گذاران در قالب یک کمپین جمع‌آوری می‌نمایند. تفاوت این مدل با مدل مبتنی بر پاداش این است که آیتم یا خدمتی به عنوان پاداش از سوی صاحبان ایده یا کسب‌وکار به حامیان داده نمی‌شود و حامیان معمولا به دلایل علاقه شخصی یا بشردوستانه در پروژه‌ها شرکت می‌کنند. پروژه‌های خیریه یا کمپین‌های اجتماعی (برای مثال، حمایت از محیط زیست) در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. در برخی مقالات به این دسته‌بندی وام‌دهی اجتماعی هم گفته می‌شود.

از مشهورترین پلتفرم‌هایی که بر اساس این مدل شکل گرفته‌اند، می‌توان به گلوبال گیوینگ اشاره کرد.

 

یک نمونۀ موفق مدل مبتنی بر اهدا- گلوبال گیوینگ

در این مدل، از طریق پلتفرم گلوبال گیوینگ برای موسسه‌های خیریه اعانه جمع‌آوری می‌شود. به علاوه، گلوبال گیوینگ بزرگترین جامعۀ بین‌المللی است که به سازمان‌های غیرانتفاعی از افغانستان تا زیمبابوه (و صدها مکان در میان آن) کمک می‌‌کند تا از طریق اتصال اهدا کنندگان ابزارها، آموزش‌ها و حمایت‌هایی را که لازم است موثرتر بدست آوردند.

اطلاعات بالا روزانه به روز می‌شود. آمارهای بیشتر را می‌توان از اینجا دید.

در قسمت‌های بعد آکادمی راتا با روش‌های دیگر تامین مالی جمعی آشنا خواهیم شد.

 

انواع روش های تامین مالی جمعی: