سامانه تأمین سرمایه جمعی راتا

×
ورود / ثبت نام
برگ نخست ایجاد کمپین همه‌ی کمپین‌ها جست‌وجو
Image

انواع روش های تامین مالی | ایده دارید؛ پول نه!

همواره تامین سرمایه دغدغه ی اصلی صاحبان ایده بوده است در این مقاله به بررسی مراحل تامین مالی برای کسب وکار های کوچک، متوسط و استارتاپ ها می پردازیم با ما همراه شوید .

SME چیست؟

SMEs (کسب‌وکارهای کوچک و متوسط) به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که تعداد کارکنان آن کمتر از حد معینی است. این تعداد در میان کشورهای مختلف، متفاوت است. طبق تعریف اتحادیه اروپا، حداکثر 250 کارمند. برخی از کشورها این حد را 200 کارمند تعیین می‌کنند. و برخی مانند ایالات متحده شرکت‌هایی با کمتر از 500 کارمند را به عنوان SMEها تعریف می‌کنند.

در برخی کشورها، دارایی مالی نیز به عنوان یکی از شاخص‌های تعریف SMEها در نظر گرفته می‌شود. در تعریف جدید اتحادیه اروپا در ژانویه 2005، گردش مالی شرکت‌های متوسط (50-249 کارمند) نباید بیش از 50 میلیون یورو باشد و شرکت‌های کوچک (10-49 کارمند) نباید از 10 میلیون دلار تجاوز کنند. این حد برای شرکت‌هایی با کمتر از 10 کارمند کمتر از 2 میلیون دلار است.

در برخی منابع به SMEها، MSME نیز گفته می‌شود.

SMEها با استارت‌آپ‌ها چه تفاوتی دارد؟

یکی از اشتباه‌های متداول این است که بسیاری، استارت‌آپ‌ها و SMEها را مترادف می‌دانند. در حالی که این دو مفهومی یکسان نیستند. استیو بلانک -کارآفرین افسانه‌ای سیلیکون ولی- می‌گوید که استارت‌آپ یک سازمان موقت و ناپایدار است که به منظور جستجو و درک یک مدل کسب‌وکار (قابل‌تکرار و مقیاس‌پذیر) راه‌اندازی شده، در حالی که SME، سازمان شکل گرفته و ساختاریافته‌ای است که ارزش و خدمتی که ارائه می‌دهد برای مشتریان شناخته شده است. این دو مفهموم همچنین در هدف، عملکرد و نوع بودجه با هم تفاوت دارند.

استارت‌آپ‌ها، نسبتا به دنبال بازارهای جدید با هدف کشف یک ایده یا یک محصول جدید (عمدتا تکنولوژی) به مشتریان هستند که ممکن است با استقبال روبه‌رو شود یا شکست بخورد. این در حالی است که SMEها محصول‌ها و خدمات شناخته شده را به بازارهای عمدتا محلی و کوچک ارائه می‌دهند.

استارت‌آپ‌ها همواره تلاش می‌کنند تا بخش‌های مختلفی از کسب‌وکار را که برای آن‌ها توسعه عملیاتی فراهم می‌کند، رشد و گسترش دهند. به همین دلیل ساختار و کاربری آن‌ها ممکن است در طول زمان تغییر ‌کند. برعکس آستارت‌آپ‌ها، SME‌ها در طول عمر خود ساختار سازمانی و عملیاتی خود را حفظ می‌کنند.

روش‌های تامین مالی برای ایده‌ها

بسیاری از کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، در انتخاب بهترین منبع جذب سرمایه و تامین مالی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. روش‌های تامین مالی بر اساس طول عمر و اندازه شرکت می‌تواند متغییر باشد. حال آنکه معمولا استارت‌آپ‌ها و SMEها بیشتر از سایرین در جذب سرمایه با چالش‌هایی همراهند.

 

اولین مرحله از تامین سرمایه مورد نیاز یک استارت‌آپ یا SME برای راه‌اندازی، مرحله کاشت ایده است. در این مرحله صاحب ایده نیازمند سرمایه اولیه جهت خلق و رشد ایده‌اش است. استارت‌آپ‌ها جهت عملیاتی نمودن برنامه‌های تجاری خود، معمولا به دلیل نداشتن دارایی‌های مشهود یا اعتبار کافی و همچنین ناشناخته بودن‌شان، از بانک‌ها نمی‌توانند وام بگیرند. بنابراین صاحبان ایده باید به دنبال سرمایه‌گذاران جسوری باشند که حاضرند از کسب وکارهای نوپا در بلندمدت حمایت مالی کنند. این سرمایه‌گذاران باید به آن‌ها در زمینه‌های مختلف مدیریت، بازاریابی، حسابداری،‌ فناوری، طراحی محصول، مسائل حقوقی و ... مشاوره بدهند.

 

در مرحله کاشت ایده، صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها می‌توانند سرمایه مورد نظر خود را از طریق پس‌انداز شخصی، دوستان و اعضای خانواده و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی  جمع‌آوری نمایند. که در مطالب بعدی، به طور کامل به سراغ هرکدام از این روش‌های تامین مالی خواهیم رفت.

انواع روش های تامین مالی :

ا

عکس پروفایل سینا نظری

بسیار آموزنده

1397/06/05