سامانه تأمین سرمایه جمعی راتا

×
ورود / ثبت نام
برگ نخست ایجاد کمپین همه‌ی کمپین‌ها جست‌وجو
Image

داستان موفقیت حوالی ترمینال

حوالی، مخاطبانش را زودتر از هر مجله ای شناخت.

شمارۀ اول مجلۀ حوالی، با موضوع ترمینال قبل از این که در اسفندماه سال 97 منتشر شود، در بهمن‌ماه مخاطبانش را در پلتفرم راتا شناخت. حوالی اولین مجلۀ چاپی در ایران است که برای تامین مالی بخشی از هزینه‌های خود به سراغ تامین مالی جمعی یا کراودفاندینگ رفت. پویش پیش‎خرید این مجله در سامانۀ تامین مالی جمعی راتا، در عرض دوازده روز موفق به جذب سیزده میلیون تومان سرمایه شد. در این کمپین صد و سی و شش نفر، حوالی را همراهی کردند.

مبلغ هدف این کمپین، 10 میلیون تومان تعریف شده بود و توانست 130 درصد از آن را پر کند. این کمپین کراودفاندینگ که از نوع «پاداش» تعریف شده بود، پنج بستۀ پاداش برای همراهان خود در نظر گرفته بود. کسانی که بستۀ اول (25 هزار تومانی) را می‌خریدند، مجله را پس از انتشار در کاغذ کادوی پارچه‌ای در درب منزلشان تحویل می‎گرفتند، کسانی که بستۀ دوم (100 هزار تومانی) را انتخاب می‌کردند علاوه بر این که شمارۀ اول مجلۀ حوالی را در کاغذ کادوی پارچه‌ای و در مقابل درب منزلشان دریافت می‌کردند، در کنار آن دسته گلی هم از طرف «بنچینو» به دستشان می‌رسید. آنهایی هم که بستۀ سوم این کمپین (250 هزار تومانی) را خریداری می‌کردند علاوه بر پاداشی که در بستۀ دوم در نظر گرفته شده بود، دو شمارۀ بعدی مجله نیز که در اردیبهشت ماه و تیرماه سال 98 منتشر میشود، به همراه مگنت ها «کت مپ»، برایشان ارسال می‌شد. بستۀ دو و سه این کمپین علاوه بر جنبه پاداش، جنبه حمایتی هم داشت.

بسته‌های پاداش چهارم و پنجم این کمپین بیشتر برای موسسه‌ها تعریف شده بود. با خرید بستۀ چهارم(800 هزار تومانی)، علاوه بر این که 50 نسخه از شمارۀ اول مجلۀ حوالی را دریافت می‌کردید، در کنار آن دسته گلی هم از طرف «بنچینو» به دستتان می‌رسید، به همراه مگنت‌های «کت مپ». همچنین در صورت خرید این بسته اسم شرکت یا شخص حامی به عنوان حامی مالی مجله، در شناسنامۀ مجله درج می‌شد. بستۀ پنجم (2 میلیون تومانی) این کمپین «درج لوگو، به عنوان حامی ویژۀ مجله در پشت جلد 6 شمارۀ پیدرپی مجله» بود. در صورت خرید این بسته، نشان تجاری (لوگو) شرکت یا موسسۀ حامی برای شش شماره در پشت جلد مجلۀ حوالی در کنار لوگوی سایر شرکت‎‌ها و موسسه‌های حامیان فرهنگ درج می‌شد. شرکت‌هایی که در راستای مسئولیت اجتماعی شان، به این شکل در حوزۀ فرهنگ سرمایهگذاری می‌کنند. همچنین دو نسخه از هر کدام از این شش شماره، به نشانی آن‌ها ارسال می‏ شود.

گردانندگان این مجله، بعد از جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز خود توانستند در نیمۀ اسفند مجله را به چاپ برسانند. رویداد رونمایی این مجله 16 اسفندماه سال 97 در خانۀ وارطان، با حضور بیش از 300 نفر از مخاطبان مجله برگزار شد. بسته‌های پاداش حامیانی که در روز رونمایی حضور داشتند در همانجا تحویل داده شد و مابقی بسته‌ها دو هفته بعد از آن، از طریق پست و پیک موتوری به دستشان رسید.

دست‌اندرکاران حوالی برای شماره‌های آتی مجلۀشان نیز تصمیم دارند به سراغ تامین مالی جمعی بروند. با پایان کمپین کراودفاندینگ شمارۀ اول، کمپین پیش‌خرید شمارۀ دوم آن با موضوع قبرستان، در راتا فعال شد.


دربارۀ مجلۀ حوالی

«حوالی» مجله‌ای دربارۀ آدم‌ها و محیط اطرافشان است. محیط اطراف می‌تواند شهر، خانه یا مقیاس‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر از این‌ها باشد. در هر شمارۀ حوالی، یک فضا (مثل ترمینال، جاده، خیابان) محوریت دارد و تمام محتواها، حولِ همان عنصر فضایی تولید می‌شوند. این مجله در کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع می‌شود. گروه تولیدکنندۀ مجلۀ حوالی، پیش از این، مجلۀ دانشجویی «شَهرَت» را در دانشکدۀ شهرسازی دانشگاه تهران منتشر می‌کرد.

فعالیت این گروه برای تولید مجلۀ حوالی، از تابستان 96 آغاز شد. در پاییز 97 موفق به اخذ مجوز مجله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و شمارۀ اول این دوماه‌نامه هم‌اکنون با موضوع «حوالی ترمینال» منتشر در دسترس مخاطبان است.

در سرپروندۀ شمارۀ یک این مجله نوشته شده: «ترمینال برای خیلی از آمدن‌ها نقطة شروع یک مواجهه است. دروازه‌ای در میانة شهر که اولین دیدار بی‌واسطه با مقصد در آن اتفاق می‌افتد. بعد از تماشای قاب‌های کم‌و‌بیش موهومیِ درحال حرکت از پسِ شیشة اتوبوس‌های غول‌آسا یا خطی‌های همیشه در راه، نخستین تصاویر شفاف از شهرِ پیش‌رویمان در این فضاست که نطفه می‌بندد. ما هم به سیاق بسیاری از ورودها، نخستین مواجهه‌مان را با فضاهایی که تجربه می‌کنیم، از حوالیِ ترمینال آغاز کردیم. ترمینال را مدخلی دانستیم برای روایت‌کردن از ما و فضای اطرافمان.

اما ترمینال تنها سرآغاز نیست؛ دوگانه‌ای است از آغاز و پایان، آمدن و رفتن توأمان، پارادوکسی از ابتدا و انتها که در هیچ‌کدامشان ردی از ماندن و بودن‌های بلندمدت نیست. ترمینال برای حضورهای کوتاه است؛ برای لحظه‌ها. حوالیِ ترمینال در پِی قاب‌گرفتن این «لحظه»ها است، در پی متوقف‌کردن زمان برای چند ثانیة بیشتر و دریافتن لحظه‌هایی که یا از ترس جاماندن در شتاب طی شده‌اند و یا در انتظارِ راه‌افتادن، تنها به قصد سپری‌شدن به پایان رسیده‌اند. حوالیِ ترمینال در تلاش برای نزدیک‌ترشدن به این غول پرهیاهو و تماشاکردن چیزهایی است که غوغا مجالی برای دیدنشان باقی نمی‌گذارد...»

در حوالی، مطالب به سه دستۀ کلی «از من‌ها»، «از دیگران» و «از دیگر چیزها» تقسیم می‌شود. در بخش از من‌ها که اولین قسمت مجله است شخصیت و سوژۀ اصلی هر قصه، خود نویسنده است. او سعی می‌کند ما را با دیدگاه  و تجربۀ منحصربه‌فردش دربارۀ موضوع هر شماره همراه کند و داستان تجربۀ زیستۀ  خودش را برایمان بگوید. «از من‌ها» جستارهایی روایی هستند از نگرش  و تجربۀ نویسنده دربارة موضوع هر شماره.

بخش دوم مجلۀ حوالی، «از دیگران» است. در این بخش  نویسنده‌ واسطه‌ای می‌شود میان ما و دیگرانی که قصه‌هایشان با موضوع هر شماره در ارتباط است. نویسنده شخصیت و سوژۀ اصلی نیست. او روزگار دیگران را نگاه می‌کند و قصه‌هایشان را می‌شنود،  همراه روزهایشان می‌شود و سعی می‌کند این گفت‌و‌گو و هم‌نشینی را برایمان بازگو کند.

از دیگر چیزها، آخرین بخش مجله است. در این بخش نویسنده، موضوع هر شماره را از خلال چیزهایی که پیش‌تر تولید شده‌اند، بازخوانی می‌کند. تلاش می‌کند از زاویه‌ای جدید به ترمینال نزدیک شود و ردپای ترمینال را در دل دیوارنوشته‌‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها، اشعار، موسیقی، بنا‌ها، اسناد تاریخی، رویداد‌ها، مراسم و… دنبال کند.

شما هم‌اکنون می‎توانید «حوالی ترمینال» را از کیوسک‌های مطبوعاتی، کتابفروشی‌ها و اپلیکیشن‌های کتابخوان تهیه کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این مجله، به صفحۀ آن در شبکه‌های اجتماعی توییتر، تلگرام و اینستاگرام به نشانی @havaalimag مراجعه نمایید.